Tallink juhlistaa Tukholma-Riika-reitin viidettä toimintavuotta

Tallink avasi Tukholma-Riika-laivareitin huhtikuussa 2006 ja juhlistaa nyt liikennöinnin viidettä toimintavuotta. Tuona aikana Tallink on tuonut reitille viisi alusta ja luonut lähes 1000 uutta työpaikkaa Latviaan.

Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schultsin mukaan Tallinkin Tukholma-Riika-reitti on edelleen ainoa säännöllinen matkustajalaivayhteys Latvian pääkaupungista Riiasta.

- Niin latvialaiset kuin liettualaiset sekä turistit Länsi-Euroopan maista ovat ottaneet laivareitin ja laivat erittäin hyvin vastaan. Matkustajalukujen jatkuva kasvu on mahdollistanut lisäinvestoinnit ja uusien laivojen tuomisen reitille. Tämä on positiivinen merkki sen suhteen, että reitti saadaan voitolliseksi lähitulevaisuudessa, Schults sanoo.

Vuonna 2006 avatun reitin ensimmäinen laiva oli Fantaasia. Pian reitin avaamisen jälkeen se korvattiin matkustaja-alus Regina Balticalla. Lisääntyneen kysynnän vuoksi reitin kapasiteettia lisättiin toisella laivalla, ja Vana Tallinn aloitti reitillä vuonna 2007. Vuonna 2008 Vana Tallinn korvattiin kapasiteetiltaan huomattavasti isommalla Silja Festivalilla, joka liikennöi reitillä edelleen. Vuonna 2009 Regina Baltica korvattiin risteilyalus Romantikalla, joka on rakennettu vuonna 2002 ja jonka matkustajakapasiteetti on 2500 matkustajaa.

Tukholma-Riika-laivareitin matkustajamäärä on lähes nelinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana, mikä tekee siitä Tallinkin nopeimmin kasvavan reitin. Viimeisen viiden vuoden aikana yhtiö on kuljettanut reitillä yhteensä 2,12 miljoonaa matkustajaa, lähes 300 000 henkilöajoneuvoa ja 60 000 rahtiyksikköä.

Tallink Silja Oy: toimitusjohtaja Margus Schults, puh. 09 180 4441, margus.schults@tallinksilja.com

AS Tallink Grupp: Communications Director Luulea Lääne, luulea.laane@tallink.ee

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Tallink Silja Oy liikennöi Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan ja Rostockiin sekä Silja Line -brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Suomessa viidellä paikkakunnalla, Espoossa, Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Mikkelissä ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.