OAO Lukoil osti Teboilin ja Suomen Petroolin osakekannan.

OAO Lukoil on ostanut 23.03.2005 tehdyllä kaupalla Oy Teboil Ab:n ja Suomen Petrooli Oy:n koko osakekannan. Oy Teboil Ab ja Suomen Petrooli Oy ovat Suomessa toimivia sisaryhtiöitä, joiden toimialaan kuuluvat polttoaineiden myynti Teboil-huoltamo- ja dieselverkoston kautta, voiteluaineiden valmistus ja myynti, sekä polttoöljyjen ja nestekaasun vähittäis- ja tukkumyynti. Teboil on Suomen toiseksi suurin öljy-yhtiö 23,2 % markkinaosuudella. Lukoil on yksi maailman suurimmista öljy-yhtiöistä ja maailman kuudenneksi suurin öljyntuottaja, jolla on toimintaa 30 maassa ja henkilöstöä yli 150 000. Lukoililla on huoltoasemia entuudestaan mm. 10 Euroopan maassa ja Yhdysvalloissa Venäjän ja IVY-maiden lisäksi. Lukoilin liikevaihto on noin 20 miljardia dollaria ja se on listattu Lontoon pörssiin. Kauppa vahvistaa yhtiön asemaa Suomen öljytuotteiden jakelumarkkinoilla. ” Liiketoiminta Suomessa jatkuu kuten tähänkin saakka Teboil-nimen alla. Kaupan odotetaan avaavan uusia mahdollisuuksia yhtiömme kehittämiseen sen eri toimintasaroilla ja parantavan öljytuotteiden saatavuutta”, arvioi pääjohtaja Boris Diyachenko kaupan vaikutuksia Teboilista.

Yrityksestä

Oy Teboil Ab on täyden palvelun öljytalo, joka harjoittaa öljy- ja energiatuotteiden markkinointia, myyntiä, jakelua ja huoltoasematoimintaa Suomessa. Teboilin omistaja on OAO Lukoil.