Tecnotree Oyj:n tilinpäätös 1.1.–31.12.2012 (tilintarkastamaton)

Tilinpäätöstiedote
6.2.2013 klo 8.30

Tecnotree on kansainvälinen teleoperaattoreiden it-ratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa tuotteita ja palveluita veloitukseen, laskutukseen, asiakaspalveluun ja asiakkuudenhallintaan sekä viestintäpalveluihin ja sisältöliiketoimintaan. Yhtiön tuoteportfolio kattaa teleoperaattorin liiketoimintatukihallintajärjestelmien miltei koko kentän yhtenäisellä ratkaisulla kiinteän verkon, mobiilipalveluiden ja laajakaistan tarpeisiin sekä ennakkomaksu- että kuukausilaskuasiakkaiden liittymien, palveluiden ja rahavirtojen hallinnointiin. Tecnotreella on vahva jalansija erityisesti kehittyvillä markkinoilla.

Hyvä kassavirta neljännellä vuosineljänneksellä

Neljäs vuosineljännes

• Rahavirta investointien jälkeen oli 5,5 miljoonaa euroa (-3,5). Yhtiön rahavarat olivat vuoden lopussa 11,3 miljoonaa euroa (6,7 miljoonaa euroa 31.12.2011).
  • Liikevaihto oli 22,4 miljoonaan euroa (16,1). Oikaistu liiketulos oli -0,3 miljoonaa euroa (-2,0). Tämä sisältää yhteensä 3,9 miljoonaa euroa asiakassaatavien alaskirjauksia sekä yhteensä 0,3 miljoonaa euroa tulosta huonontavia aiempiin kausiin liittyviä oikaisuja, ja niitä ilman oikaistu liiketulos olisi ollut 3,9 miljoonaa euroa positiivinen.

Vuosi 2012

• Rahavirta investointien jälkeen oli -0,8 miljoonaa euroa (-18,1 edellisenä vuonna).
  • Yhtiön rahoitustilanne oli ajoittain tiukka. Kesäkuussa toteutettiin osakeanti, jolla saatiin kulujen jälkeen 5,4 miljoonaa euroa omaa pääomaa. Lokakuussa saatiin käyttöön 5,0 miljoonan euron suuruinen käyttöpääomarahoitus.
  • Tilauskanta oli tilikauden lopussa 54,2 miljoonaa euroa (31.12.2011: 40,4). Tilauksia saatiin yhteensä 87,2 miljoonaa euroa (88,5).
  • Tilikauden liikevaihto oli 73,4 miljoonmaa euroa (62,3 miljoonaa euroa vuotta aiemmin) ja oikaistu liiketulos oli -4,9 miljoonaa euroa (-1,7). Ilman asiakassaataviin kirjattuja 3,9 miljoonan euron suuruisia arvon alentumisia oikaistu liiketulos olisi ollut -1,0 miljoonaa euroa. Liiketulos oli -12,4 miljoonaa euroa (-11,1) ja tilikauden tulos -17,0 miljoonaa euroa (-15,6).

Vuosi 2013

• Yhtiön tilauskanta oli vuoden 2012 lopussa 54,2 miljoonaa euroa,mikä antaa hyvät lähtökohdat vuodelle 2013. Yhtiö arvioi liikevaihtonsa ja liiketuloksensa paranevan edellisestä vuodesta.

AVAINLUVUT 10-12/
10-12/
1-12/
1-12/
Liikevaihto, Me 22,4 16,1 73,4 62,3
Oikaistu liiketulos Me* -0,3 -2,0 -4,9 -1,7
Oikaistu liiketulos ilman 2012 alaskirjauksia, Me* 3,9   -1,0
Liiketulos, Me -3,7 -3,5 -12,4 -11,1
Tulos ennen veroja, Me -3,1 -3,3 -13,7 -9,9
Katsauskauden tulos, Me -6,3 -7,5 -17,0 -15,6

Osakekohtainen tulos, euroa ** -0,05 -0,09 -0,16 -0,18

Tilauskanta, Me     54,2 40,4

Rahavirta investointien jälkeen, Me 5,5 -3,5 -0,8 -18,1
Rahavarojen muutos, Me 7,8 -1,0 4,8 -9,8
Rahavarat, Me     11,3 6,7

Omavaraisuusaste %     42,2 50,7
Nettovelkaantumisaste %     47,5 43,1

Henkilöstö katsauskauden lopussa     1 116 926

* Oikaistu liiketulos = liiketulos ennen tuotekehitysaktivointeja, niiden poistoja ja kertaluonteisia kuluja. Erittely on kohdassa ”Tuloskehitys.
** Tunnusluku on osakeantioikaistu kaikilla esitetyillä kausilla.
Kaikki jatkossa esitetyt luvut ovat tilikaudelta 1-12/2012 ja vertailukauden luvut ovat vastaavalta kaudelta 1-12/2011, ellei toisin mainita.

Toimitusjohtaja Kaj Hagros:

”Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto nousi 39 prosenttia ja koko vuoden liikevaihto 18 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna. Myös tilauskanta jatkoi kasvuaan ja oli vuoden lopussa 34 prosenttia suurempi kuin edellisen vuoden lopussa. Sekä vuoden aikana saatujen tilausten että vuodenvaihteen tilauskannan osalta 2011 ja 2012 ovat korkeampia kuin koskaan aiemmin. Pidämme näitä merkkeinä vahvasta kysynnästä ja strategiamuutoksen asteittaisesta toteutumisesta. Saamamme uusia järjestelmiä koskevat isot tilaukset edellyttävät merkittäviä tuotekehityspanostuksia, mikä on nostanut kustannuksia suunniteltuakin enemmän. Tästä syystä, sekä asiakassaataviin liittyvien alaskirjausten vuoksi koko vuosi oli tappiollinen. Ilman näitä alaskirjauksia neljännen neljänneksen oikaistu liikevoitto olisi ollut 3,9 miljoonaa euroa.
Jatkossa tuloksellisuus parantuu sitä mukaa kun yhtiö pääsee toimittamaan kehityksen kohteena olevia uusia järjestelmiä toistettavasti. Lisäksi projektinhallinnan, laadun ja prosessikehityksen sekä käyttöpääoman optimointihankkeilla pyritään jatkuvaan kassavirran, kannattavuuden ja asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Yhtiön rahoitusasema on parantunut näiden toimien seurauksena. Rahavirta investointien jälkeeen parani 17,3 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Asiakasaktiviteetti indikoi kasvun jatkuvan alkaneenakin vuonna.”

Tilikauden päättymisen jälkeiset tapahtumat

Tilikauden päättymisen jälkeen ei ole ollut merkittäviä muutoksia.

Vuoden 2013 näkymät

Yhtiön tilauskanta oli vuoden 2012 lopussa 54,2 miljoonaa euroa, mikä antaa hyvät lähtökohdat vuodelle 2013. Yhtiö arvioi liikevaihtonsa ja liiketuloksensa paranevat edellisestä vuodesta. Neljännesvuosikohtaiset vaihtelut ovat merkittäviä

Ehdotus tuloksen käsittelystä

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että 31.12.2012 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa ja että emoyhtiön tilikauden tappio, 15 445 987,34 euroa, katetaan vapaan oman pääoman rahastoista.

Taloudellinen tiedottaminen

Tecnotree järjestää analyytikoille ja toimittajille tilinpäätöstä koskevan tiedotustilaisuuden 6.2.2013 kello 10.00 Helsingissä, Scandic Hotel Simonkentässä, Tapiola -kabinetissa, os. Simonkatu 9, Helsinki. Tilinpäätöksen esittelee toimitusjohtaja Kaj Hagros. Tilaisuus on suomenkielinen. Tiedotustilaisuuden esitysaineisto on saatavilla osoitteesta www.tecnotree.com.

Kaj Hagros, toimitusjohtaja, puh. 040 849 1749
Tuomas Wegelius, talousjohtaja, puh. 0400 433 228

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Tecnotree on kansainvälinen teleoperaattoreiden IT-ratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa ratkaisuja palveluiden, asiakkaiden ja laskutuksen hallintaan. Tecnotree auttaa tietoliikennepalvelujen tarjoajia kehittämään liiketoimintaansa kohti digitaalisten palvelujen markkinapaikkoja. Tecnotreen ratkaisujen avulla operaattorit voivat tarjota yksilöllisiä palvelupaketteja, parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa lisäarvoa asiakkaidensa elinkaaren kaikissa vaiheissa. Yhtiöllä on yli 1100 työntekijää, jotka palvelevat maailmanlaajuisesti yli 100 operaattoria yli 70 eri maassa. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n päälistalla tunnuksella TEM1V. Lisää tietoa yrityksestä osoitteessa www.tecnotree.com