Millennium-teknologiapalkinto julkistetaan ja jaetaan Helsingissä 22. toukokuuta 2018 – ilmoittaudu lehdistötilaisuuteen

Report this content

Maailman suurin teknologiapalkinto jaetaan toukokuussa kahdeksatta kertaa. Miljoonan euron kansainvälinen palkinto myönnetään teknologiselle innovaatiolle, joka parantaa ihmisten elämänlaatua ja edistää kestävää kehitystä. Millennium-teknologiapalkinnon jakaa Tekniikan Akatemia -säätiö TAF.

Tekniikan Akatemia -säätiö TAF jakaa Millennium-teknologiapalkinnon Helsingissä tiistaina 22.5. Palkittava innovaatio julkistetaan palkinnonjakotilaisuudessa, joka alkaa Kaapelitehtaalla kello 18. Palkinnon jakaa tilaisuudessa presidentti Sauli Niinistö.

Joka toinen vuosi jaettava Millennium-teknologiapalkinto myönnetään tänä keväänä kahdeksatta kertaa. Millennium-teknologiapalkinnon kansainvälisen palkintolautakunnan puheenjohtaja, akatemiaprofessori Päivi Törmä korostaa kansainvälisen palkinnon suurta merkitystä Suomelle.

”Suomi on humaani korkean teknologian maa, ja ihmiskunnan laajuista hyvinvointia tukeva teknologiapalkinto tuo nämä arvomme ja vahvuutemme erinomaisesti esiin. Palkinnon kansainvälisyys korostaa sitä, että suuria globaaleja haasteita pitää pyrkiä ratkaisemaan yhdessä.”

Yleisöluento ja nuorten oma Millennium Youth Prize

Millennium-teknologiapalkinnon voittaja pitää kaikille avoimen Millennium Talks -yleisöluennon keskiviikkona 23.5. kello 9, Aalto-yliopiston Aalto-salissa Otaniemen kampuksella. Yleisöluennolla voittaja kertoo innovaatiostaan ja sen merkityksestä ihmiskunnalle.

Yleisöluennon jälkeen voittaja osallistuu lukiolaisille suunnattuihin teknologia-aiheisiin työpajoihin. Koululaisohjelmassa esitellään myös nuorille suunnattu uusi Millennium Youth Prize -teknologiakilpailu, jonka Tekniikan Akatemia TAF ja Aalto-yliopisto järjestävät yhteistyönä. Millennium Youth Prize kutsuu nuoria esittämään ratkaisuja ajankohtaisiin globaaleihin haasteisiin terveysteknologian ja uusien kestävän kehityksen energiaratkaisujen aloilta. Nuorten teknologiakilpailun teemat on valittu Millennium-teknologiapalkinnon voittaneiden innovaatioiden pohjalta.

Voittajan keynote-puheenvuoro EUREKA-innovaatiopäivillä

Keskiviikkona 23.5. Millennium-teknologiapalkinnon voittaja pitää keynote-puheenvuoron kansainvälisillä EUREKA-innovaatiopäivillä Finlandia-talolla Helsingissä.

Media on tervetullut kaikkiin Millennium-tapahtumiin:

TIISTAI 22.5.

1. Millennium-teknologiapalkinnon jakotilaisuus kello 18 ja lehdistötilaisuus palkinnonjaon jälkeen noin kello 19

HUOM. Ilmoittaudu tästä palkinnonjakotilaisuuteen ja lehdistötilaisuuteen. Lehdistötilaisuudessa medialla on mahdollisuus esittää kysymyksiä palkitulle.

Osoite: Merikaapelihalli, Kaapelitehdas, Tammasaarenlaituri 5, Helsinki.

KESKIVIIKKO 25.5.

1. Millennium Talks: Millennium-teknologiapalkinnon voittajan yleisöluento kello 9
Osoite: Aalto-sali, Kandidaattikeskus, Otakaari 1, Espoo.

2. Millennium Youth Prize -teknologiakilpailun esittely kello 10.45
Osoite: Luentosali A235, Kandidaattikeskus, Otakaari 1, Espoo

3. Voittajan keynote-puheenvuoro EUREKA-innovaatiopäivillä kello 15.45
Osoite: Finlandia-talo, Mannerheimintie 13, 00100 Helsinki
Median ilmoittautuminen: eurekainnovation@mestudio.fi

Lisätiedot Millennium-teknologiapalkinnosta ja haastattelupyynnöt:

Laura Manas, viestintävastaava, Tekniikan Akatemia TAF
+358 500 989 286, laura.manas@taf.fi

Lisätiedot Millennium Youth Prize -kilpailusta:

Jessica Sinikoski, viestintäpäällikkö, Aalto-yliopisto
+358 50 590 5818, jessica.sinikoski@aalto.fi

Tekniikan Akatemia TAF on itsenäinen säätiö, joka jakaa kansainvälisen Millennium-teknologiapalkinnon joka toinen vuosi. TAF tarjoaa riippumattoman yhteistyöfoorumin tieteen, elinkeinoelämän ja julkisen sektorin toimijoille sekä kannustaa nuoria tekniikan ja luonnontieteiden pariin.