Automaatio luo huomisen työpaikat: Yli 300 000 euron tuki automaatioalan opiskeluun

Report this content

Suomen talous ja teollisuus kaipaavat elpyäkseen paitsi ripeitä toimia myös uutta ajattelua ja osaamista. Nopeasti kehittyvä teknologia asettaa uusia vaatimuksia myös opetukselle ja automaatioala päätti tarttua toimeen kokoamalla merkittävän tuen alan oppilaitoksille.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Sähkö- ja koneautomaatiojaosto on käynnistänyt hankkeen, jossa automaatioalan yritykset tarjoavat oppilaitoksille ja niiden opiskelijoille ja opettajille omaa osaamistaan, opiskelua tukevia materiaaleja ja tuotteita sekä tilaisuuksia konkreettiseen työhön tutustumiseen.

Tavoitteena on yhteistyössä oppilaitosten kanssa paitsi varmistaa opetuksen pysyminen mukana alan nopeassa kehityksessä myös herättää kiinnostus koko ajan kasvavan ja kehittyvän alan opiskeluun.

– Jaoston jäsenyritykset kokivat asian niin tärkeäksi, että tavoitteeksi asettamamme määrä ylittyi saman tien ja tulemmekin nyt tukemaan alan opiskelua ja sen kehittämistä tulevan vuoden aikana yli 300 000 euron arvosta toteaa jaoston puheenjohtaja Mikko Uuskoski.

Uuskosken mukaan hankkeella halutaan uudenlaisen oppilaitosyhteistyön lisäksi myös kasvattaa tietoisuutta automaation tarjoamista mahdollisuuksista ja siitä, kuinka suuri merkitys automaatiolla on suomalaisen teollisuuden elinkelpoisuudelle.

– Automaatio nähdään jopa uhkana työpaikkojen säilymiselle, vaikka se päinvastoin toimii katalyyttina uusille innovaatioille, korkeamman jalostusasteen tuotteille, houkuttelevammille palveluille sekä entistä kiinnostavammille työpaikoille, Uuskoski sanoo.

Automaatio luo huomisen työpaikat –nimen saanut hanke julkaistaan Teknologia '15 –tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 6.10. klo 12.15. Hankkeen avaa pääministeri Juha Sipilä ja tilaisuudessa myönnetään myös ensimmäinen tuki alan oppilaitokselle.

Lisätietoja antavat

Puheenjohtaja Mikko Uuskoski
Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Sähkö- ja koneautomaatiojaosto
p. 040 549 3233, m.uuskoski@beckhoff.fi

Asiamies, yhteyspäällikkö Jan Sucksdorff
Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys ry
p. 0400 944 288, jan.sucksdorff@tekninen.fi

Tekninen kauppa on teollisuuden ja rakentamisen tarvitsemien tuotteiden maahantuontia ja myyntiä sekä niihin liittyvien ratkaisujen ja palvelujen toimittamista. Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys ry on alan yritysten ja yhdistysten järjestö ja kilpailukyvyn kehittäjä. Yhdistyksen 350 jäsenyritystä työllistävät 20 000 henkilöä ja niiden liikevaihto oli vuonna 2014 yhteensä 8,5 mrd. euroa. Lisätietoja verkkosivulta tekninen.fi.