Innovaatioilla uusille markkinoille - Maalitehtaasta pakkauspinnoitetta

Yhdeltä teollisuudenalalta karttunutta osaamista voi hyödyntää myös aivan toisen alan sovelluksissa. Maalifirmana tunnettu Teknos Oy kehittää pinnoitteitaan nyt myös pakkausalan käyttöön.

Teknos Oy on perinteikäs maalitehdas. Suomalaisessa perheyrityksessä on valmistettu maaleja jo vuodesta 1948. Aikoinaan kanalarakennuksessa toimintansa aloittaneessa yrityksessä on vuosien varrella otettu isoja kasvuloikkia. Nykyisin Teknoksella on toimintoja yli 20 maassa ja jälleenmyyntiverkosto kattaa koko maailman.

Tuotekehityksellä iso rooli

Maalien valmistuksesta, eri materiaalien pintakäsittelystä ja esimerkiksi korroosionestosta on kertynyt vuosien varrella yritykseen huikea määrä osaamista. Teknoksessa käytetään paljon resursseja tuotekehitykseen. Yrityksen 1 800 työntekijästä yli kymmenen prosenttia eli pari sataa henkilöä työskentelee tuotekehityksen parissa.
– Pintakäsittelyn tarkoitus on suojata tuotetta ja pidentää käyttöikää. Meillä on monia funktionaalisia pinnoitteita, jotka tarjoavat esimerkiksi lämmönkesto-ominaisuuksia, uv-suojaa tai korroosionestoa, kertoo yrityksen uusien pinnoitteiden myyntipäällikkö Tuomas Aspiala.

Nyt yrityksen suunnitelmissa on lähteä tarjoamaan tuotteita oman teollisuusalan ulkopuolelle.
– Eri materiaalien pintakäsittelyn osaamistamme on luonnollista käyttää myös muuhun kuin perinteiseen maalaamiseen. Nyt materiaaliosaamistamme aletaan tarjota myös pakkausteollisuudelle, kertoo kemisti Marja Juvonen, joka vastaa tuotekehityksestä pakkausapplikaatioihin.

– Esimerkiksi puun pintakäsittelystä meillä on vuosikymmenten kokemus. Siitä kertynyttä tietotaitoa ei ole kovin kaukaa haettua siirtää pakkaussovelluksiin, kuten kuitupakkausten pintakäsittelyyn. Maalipintahan suojaa alustaa ja toimii kuin esim. kosteus-barrieeri pakkausratkaisuissa. Kuitupohjaisten tuotteiden saralla meillä on paljon sellaista osaamista mitä perinteisellä pakkausteollisuudella ei ole, esimerkiksi raaka-aineissa ja funktionaalisten pinnoitteiden formuloinnissa raaka-aineita sekoittamalla. Puu on kemialtaan aika lähellä sellukuitua, Marja Juvonen huomauttaa.

Tuotekehityksen innovaatioryhmässä on kokeneita kemistejä

– Tuotekehityksemme on ketterää. On kiehtovaa, että voimme valmistaa pieniäkin koe-eriä tehtaalla teollisessa mittakaavassa. Nyt yrityksellä on menossa mm. projekti, jossa kehitetään kuitupohjaisiin kuljetuspakkauksiin pinnoite, jonka avulla voidaan säätää pakkauksen kitkaominaisuuksia. Muita kehitettyjä ominaisuuksia ovat mm. rasva-kosteus yhdistelmäbarrieerit sekä palonsuojaukset.

– Näemme, että tuotteellamme on paperi- ja kartonkiteollisuudessa isot mahdollisuudet. Erityisosaamistamme on yhdistää useampia funktionaalisuuksia yksikerrosratkaisuihin ja modifioida niiden reologiset ominaisuudet erilaisiin päällystysmenetelmiin sopiviksi mukaan lukien fleksopainatus. Tuotteita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Hyllytavaraa pakkausten pinnoitetuotteet eivät tule olemaan, vaan ne räätälöidään asiakastarpeen mukaisiksi, sanoo Marja Juvonen.

Toistaiseksi tuotteita on kehitetty kuljetus- ja rakennusteollisuuden tarpeisiin, mutta Teknoksessa ei kuitenkaan pidetä mahdottomana kehittää myöhemmin pinnoiteratkaisuja myös elintarvikepuolelle. Elintarvikekontaktimateriaalien hallinnasta yrityksellä on kuitenkin toistaiseksi olemassa vain vähän kokemusta. – Paljon on vielä tehtävää, Tuomas Aspiala sanoo.

Teksti ja kuvat Johanna Nikunen
Julkaistu Pakkaus-lehdessä 3/2018

Kysy lisää:

Tuomas Aspiala
Myyntipäällikkö, Innovaatiotuotteet
tuomas.aspiala@teknos.fi

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2017 oli noin 384 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1800 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos haluaa maailmamme kestävän pidempään tarjoamalla teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja suojaamaan pintoja ja pidentämään esineiden käyttöikää. Yritys tekee tiiviistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.