Nyt alkaa pihakausi – näin saat terassikalusteet kesäkuntoon

Sään riepottelemat terassikalusteet kannattaa huoltaa vuosittain – ja viimeistään nyt on sen aika. Tavallisimmin tummasta jalopuusta valmistetut kalusteet saa säännöllisellä öljyämisellä säilymään liki uudenveroisina. Kotimaisten kalusteiden viimeinen pelastus saattaa olla puuöljyväri tai kalustemaali.

Terassikalusteet ovat usein jopa taivasalla talvehtiessaan kovan säärasituksen alla. Ajan mittaan tumminkin jalopuu harmaantuu. Keväällä kalusteiden pinta voi lisäksi hilseillä tai sillä saattaa näkyä mustapilkkuhometta tai leviä.

Ennen kuin kalusteet otetaan kesäkauden alkaessa käyttöön, ne kannattaa huoltaa.
Ensimmäiseksi kalusteet pestään levä- ja homepesuaineella. Esimerkiksi vanhalla tiskiharjalla ylettyy hyvin hankaliinkin paikkoihin. Ennen pesua vanha irtoava pinnoite poistetaan kalusteiden pinnalta.

– Vanha hilseilevä öljy kannattaa hioa tai kaapia pois puun pinnalta. Lopuksi kalusteet pestään ja huuhdellaan, kertoo Teknoksen maalarimestari ja tekninen asiantuntija Petri Sirviö.

Pinta kerrallaan

Kalusteiden annetaan kuivua pesun jälkeen seuraavaan päivään. Puuöljy levitetään puhtaaseen pintaan ohuelti sienellä tai siveltimellä. Öljyäminen vaatii järjestelmällisyyttä.

– Tuolit ovat moniosaisia, ja öljyäminen saattaa viedä yllättävän paljon aikaa, mikä kannattaa ottaa taukoja suunnitellessa huomioon. Etenkin värillisiä öljyjä käytettäessä öljy kannattaa levittää pinta kerrallaan, jotta vältetään häiritseviä työsaumoja, Sirviö vinkkaa.

Jalopuisiin kalusteisiin kannattaa valita puuöljy, jossa on pigmenttiä. Se suojaa puuta auringonsäteiltä.

Ohut öljykerros kuivuu noin vuorokaudessa. Sen jälkeen kalusteet ovat käyttövalmiit.

Kalustemaalia kotimaisen pintaan

Kotimaisista puista valmistetut terassikalusteet voi jalopuisten lailla käsitellä puuöljyllä. Jos kalusteisiin kaipaa uutta ilmettä ja ryhtiä, saattaa maalaaminen olla parempi vaihtoehto. Kalustemaaleja on täyshimmeistä kiiltäviin. Kotimainen raakapuu vaatii pintamaalin lisäksi pohjustuksen homeen muodostumista estävällä pohjamaalilla tai pohjusteella. Tämän jälkeen kaluste vielä pohjamaalataan ja pintamaalataan halutulla sävyllä.

Entä jos patiolla nököttää harmaantunut jalopuinen pöytä tuoleineen, saako sen vielä edustuskuntoon kalustemaalilla?

– Jalopuu on kovaa, ja siksi haastavaa peittää. Maali ei sille oikein sovi. Jos silti haluaa kokeilla maalaamista, kannattaa puun pinta hioa erittäin perusteellisesti ja kokeilla maalin kestävyyttä huomaamattomaan kohtaan, pienelle alueelle, Sirviö ohjeistaa.

Fakta: Näin öljyät ja maalaat terassikalusteet

- Poista mahdollinen vanha, hilseilevä öljy hiomalla tai kaapimalla. Pese tämän jälkeen kalusteet huolellisesti ja anna kuivua vuorokausi.
- Valitse käsittelyyn sävytetty puuöljy, joka suojaa puuta auringonsäteiltä.
- Levitä puuöljyä siveltimellä tai sienellä ohut kerros puun pinnalle.
- Etene järjestelmällisesti. Etenkin sävytettyjä öljyjä käytettäessä tauot kannattaa suunnitella siten, että tasaisen värisävyn varmistamiseksi öljyä levitetään aina pinta kerrallaan.
- Anna kuivua vuorokausi.
- Maalattujen kalusteiden huoltomaalauksessa hio ja pese vanha maalipinta huolellisesti.
- Pohjamaalaa kalusteet. Anna kuivua 1 vuorokausi.
- Maalaa sen jälkeen kalusteet kalustemaalilla haluamaasi sävyyn. Anna kuivua noin vuorokausi.

Lisätiedot:

petteri.tolonen@teknos.fi