Teknoksen Biora-sisämaalit saivat maaleille harvinaisen allergiatunnuksen

Teknoksen hajuttomille ja liuotteettomille Biora-sisämaaleille on myönnetty Allergia- ja astmaliiton allergiatunnus. Maaleille harvoin myönnettävä tunnus takaa sen, että maali ei sisällä ärsytystä aiheuttavia aineita ja siitä haihtuu mahdollisimman vähän päästöjä.
Tämä on erityisen tärkeää yliherkkyydestä kärsiville, joita on jopa puolet suomalaisista.

Allergiatunnus myönnettiin kaikille Teknoksen Biora-sarjan maaleille. Allergiatunnuksen saaminen edellyttää, että maalin päästöt on minimoitu ja siinä ei saa olla ärsyttäviä ainesosia tai korkeita pitoisuuksia, jotka saattaisivat aiheuttaa allergisia oireita.

– Maalit olivat jo valmiiksi hyvin allergiaystävällisiä, mutta pientä hienosäätöä vielä teimme, kertoo tuotekehityskemisti Harri Lipsonen Teknokselta.

Biora Balance -sisustusmaali on ensimmäinen täyshimmeä maali, joka saa tunnuksen.

– Vain harvalla maalilla on allergiatunnus käytössään. Muiden vaatimusten lisäksi edellytämme, että hajuna ilmenevät päästöt haihtuvat kolmen vuorokauden kuluessa maalaamisesta, kertoo Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta.

Suurin osa sisämaaleista kuuluu allergiatunnuksenkin vaatimaan vähäpäästöiseen M1-luokkaan. Luokka kuitenkin edellyttää päästöjen haihtumista vasta neljän viikon kuluessa maalaamisesta, joten tämä ei yksistään vielä takaa maalin soveltuvuutta herkille.

Maalien hajuttomuus ja vähäpäästöisyys eivät ole tärkeitä vain vakavasti allergisille ja astmaatikoille, vaan suurimmalle osalle suomalaisista.

– Joka kolmas suomalainen kärsii allergisesta nuhasta ja puolet suomalaisista on yliherkkiä. Heille ja myös lapsiperheille on erityisen tärkeää, ettei kotia maalatessa altistuta ylimääräisille päästöille, Alanko sanoo.

Allergia- ja astmaliiton myöntämän allergiatunnuksen tunnistaa maalipurkin kyljestä löytyvästä Yhteistyössä Allergia- ja astmaliiton kanssa -logosta.

Lisätietoja:

Puh.

petteri.tolonen@teknos.fi

Niki Alanko

Viestintäpalvelujen johtaja

Allergia- ja astmaliitto ry

Puh.
(09) 47335 315 / +358 40 5255 982

niki.alanko@allergia.fi

Löydät meidät nyt myös Facebookista: https://www.facebook.com/teknos.fi

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2016 oli 307 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1600 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos haluaa maailmamme kestävän pidempään tarjoamalla teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja suojaamaan pintoja ja pidentämään käyttökohteiden ikää. Yritys tekee tiiviistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.