Teknos Vuoden 2012 Perheyritys

Teknos on saanut Perheyritystapahtumassa vuosittain myönnettävän Perheyrityspalkinnon. Palkintoa olivat Finlandia-talolla vastaanottamassa hallituksen puheenjohtaja Paula Salastie sekä hallituksen jäsenet Martti Kiikka ja Petri Kiikka. Mukana olivat myös puolisot Veli-Matti Salastie, Pirkko Kiikka ja Johanna Kiikka, jotka yhdessä muodostavat Perheneuvoston.

Yhdeksännen kerran myönnetty Perheyrityspalkinto nostaa esiin perheen merkitystä yrityksen menestyksen vahvistajana. Valinnan takana on palkintolautakunta, jonka puheenjohtajana toimii Machineryn konsernijohtaja Janne Timonen ja jäseninä Liikesivistysrahaston toimitusjohtaja Johanna Vesterinen, Thominvestin toimitusjohtaja Juha Jouhki, Leinovalun hallituksen puheenjohtaja Liisa Leino, Tulikiven viestintäjohtaja Anu Vauhkonen ja Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen.

Asiantuntijalausunnon ehdokaslistalle päässeistä laatii PricewaterhouseCoopersin Territory Senior Partner Johan Kronberg.

- Teknos on esimerkki perheyrityksestä, joka on poikkeuksellisen voimakkaasti ja pitkäjänteisesti panostanut tutkimus- ja kehitystyöhön tuloksia saavuttaen, toteaa Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen.

Aikaisempina vuosina palkinnon ovat saneet Berner Osakeyhtiö, Leinovalu Oy, Ahlstron Oyj, Tasowheel Oy, Aho Group Oy, Paulig, Kiilto Family ja Harvia Oy.

- Kun vertaisryhmässä syntyy tällainen päätös, niin tietenkin olen siitä ylpeä ja suhtaudun nöyrästi asiaan, Teollisuusneuvos Martti Kiikka kiittää.
- Tämä on jo neljäs sukupolvemme yrittäjinä Teknoksen omistajuuden siirryttyä tyttärelleni Paula Salastielle. Ilolla voin todeta, että myös poikani Petri on lähtenyt yrittäjäuralle. Hänen luotsaamaansa Sontek-konserniin kuuluvat mm. DataCenter Finland sekä GreDi, Martti Kiikka kertoo.

Hallituksen puheenjohtaja Paula Salastie sanoo, että perheen arvoista muodostuu yrityksen kulttuuri ja toimintatavoista strategia.

- Olen ylpeä siitä, että panostuksemme teknisen osaamisen kehittämisessä ja investointimme asiakkaiden tulevaisuuden kilpailukyvyn lisäämiseen on tunnustettu kollegoiden keskuudessa. Jatkan perheeni tuella yhtiön innovoinnin lisäämistä, edelläkävijyyttä alalla. Pyrin omalta osaltani luomaan uusia ratkaisumalleja asiakkaille loistavan henkilöstön avulla, Paula Salastie kiteyttää.
- Suvun perinteenä on 90 vuotta yrittäjyyttä. Se rakentaa vahvaa luottamusta, että sisukkuudella, luovuudella ja oikeudenmukaisuudella voi toteuttaa unelmansa.

Lisätietoja antaa konsernijohtaja Pekka Rantamäki, puh. (09) 506 091.

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2016 oli 307 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1600 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos haluaa maailmamme kestävän pidempään tarjoamalla teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja suojaamaan pintoja ja pidentämään käyttökohteiden ikää. Yritys tekee tiiviistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.