• Telia Company/

TeliaSonera ja Samsung ensimmäiseen 4G-modeemisopimukseen – Seuraavan sukupolven liikkuva laajakaista ensimmäisenä markkinoille

TeliaSonera on sopinut 4G:n kaupalliseen lanseeraukseen tarvittavien modeemien toimituksesta. 4G tuodaan markkinoille Ruotsissa ja Norjassa vuonna 2010. Samsungin kanssa solmittu 4G-modeemisopimus tuo TeliaSoneran ison askeleen lähemmäksi 4G:tä eli seuraavan sukupolven liikkuvaa laajakaistaa, joka on jopa kymmeniä kertoja nopeampi kuin tällä hetkellä asiakkaille tarjottavat yhteydet.

TeliaSoneran ja Samsungin solmima sopimus 4G-modeemien toimituksesta loppukäyttäjien käyttöön on maailman ensimmäinen. TeliaSoneran tavoitteena on olla ensimmäinen operaattori, joka tuo 4G:n kaupallisille markkinoille. ”Samsungin 4G-modeemit ovat erittäin merkittävä osa TeliaSoneran Ruotsin ja Norjan 4G-lanseerausta”, sanoo yhtiön Mobility Services -liiketoiminta-alueen johtaja Kenneth Karlberg. ”Olemme innoissamme siitä, että voimme hyödyntää Samsungin vertaansa vailla olevaa kokemusta tarjotessamme asiakkaille kokonaan uuden tavan käyttää matkaviestinpalveluita.” Samsung toimittaa liikkuvan laajakaistan modeemit TeliaSoneran 4G:n kaupalliseen lanseeraukseen. Lanseeraus tapahtuu Tukholmassa ja Oslossa vuonna 2010. Asiakkaat toivovat yhä nopeampia liikkuvia laajakaistapalveluita, ja TeliaSonera ja Samsung ovat aloittaneet yhteistyön vastatakseen näihin tarpeisiin. Näin ne saavat myös varhain tietoa siitä, miten loppukäyttäjät 4G-palveluita käyttävät. ”Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme tehdä yhteistyötä TeliaSoneran kanssa. Tämä on merkittävä askel nykyaikaisen televiestinnän historiassa. Uskomme, että TeliaSoneran käynnistämien 4G-palveluiden ansiosta useammat asiakkaat saavat kehittyneet liikkuvan laajakaistan palvelut käyttöönsä jo aiemmin kuin on ajateltu”, arvioi Samsung Electronicsin varatoimitusjohtaja ja matkaviestintäosaston johtaja JK Shin. Faktatietoa: 4G-modeemit ovat kannettavissa tietokoneissa käytettäviä USB-modeemeja, jotka mahdollistavat huippunopean liikkuvan laajakaistayhteyden. 4G/LTE-järjestelmä perustuu 3GPP-standardeihin. Lehdistötilaisuus puhelinneuvotteluna Päivämäärä: Tänään torstaina 22.10.2009 Aika: 10.30 (CET) Voit kuunnella suoraa lehdistötilaisuutta, johon osallistuvat TeliaSonera AB:n Mobility Services -liiketoiminta-alueen johtaja Kenneth Karlberg sekä YunSang Park, Vice President, DMC R&D Centre, Digital Media and Communications Business, Samsung Electronics. TeliaSonera ja Samsung pitävät lehdistötilaisuudessa lyhyen esitelmän, jonka jälkeen on varattu 30 minuuttia aikaa kysymyksille. Varmista puhelinneuvotteluyhteys soittamalla johonkin alla olevista numeroista muutama minuutti ennen lehdistötilaisuuden alkamista ja ilmoita osallistumisestasi. Puhelinneuvottelu on englanniksi. Puhelinneuvottelun numerot: +44 (0)207 750 9950 +46 (0)8 566 363 29 Puhelinneuvottelun salasana: TeliaSonera Lehdistötiedotteen nauhoite Voit myös kuunnella lehdistötiedotteen jälkikäteen nauhoitteena keskiviikkoon 28.10.2009 asti. Nauhoitteen numero: +46 (0)8 506 269 49, Tunnuskoodi: 237056#