Pääkaupunkiseudulle uusi vaihtoehto kaapelitelevisioon

Sonera avaa kilpailun pääkaupunkiseudun kaapelitelevisiomarkkinoilla tuomalla kiinteistöasiakkaille uuden vaihtoehdon hankkia kaapelitelevisiopalvelut. Soneran kaapeli-tv perustuu yhtiön omaan valokuituverkkoon, minkä ansiosta kaapelitelevisiopalvelut tulevat välittömästi tuhansien uusien kuluttajien saataville. Soneran kaapeli-tv:n kokonaistarjonta on noin 120 tv-kanavaa, joista 13 on HD- eli teräväpiirtokanavia. Soneran tavoitteena on saada nopeasti 10 %:n markkinaosuus pääkaupunkiseudun kaapelitelevisiomarkkinoista. Soneran ensimmäinen suurasiakas pääkaupunkiseudulla on Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö, Hoas, jonka 16 000 asukasta siirtyvät vaiheittain Soneran kaapeli-tv-asiakkaiksi viimeistään helmikuun 2010 loppuun mennessä.

Sonera on tällä hetkellä Suomen johtava nopeiden laajakaistayhteyksien tarjoaja ja tilaajamäärillä mitattuna Suomen neljänneksi suurin kaapelitelevisio-operaattori. Sonera tarjoaa kaapelitelevisiopalveluita jo noin 70 paikkakunnalla Suomessa. Sonera ja Hoas ovat sopineet, että Sonera tulee vastaamaan myös Hoasin televisiopalveluiden toimittamisesta. Sopimus koskee lähes kaikkia Hoasin noin 100 kiinteistökohdetta. Hoasin sopimus nostaa Soneran televisioasiakkaiden määrän noin 190 000 kotitalouteen. Sonera on jo aiemmin toimittanut laajakaistayhteydet valokuidulla Hoasin kiinteistöihin ja laajakaistan perusnopeus sisältyy Hoas-asukkaiden asumispalveluun. Hoasin toimitusjohtaja Heikki Valkjärven mukaan yhtiön päätöstä vaihtaa kaapelitelevisio-operaattoria helpottivat positiiviset käyttökokemukset Soneran valokuituun perustuvasta laajakaistayhteydestä, hyvä kanavatarjooma kilpailukykyiseen hintaan ja valokuituverkon mahdollistamat lisäpalvelut. Tavoitteena 10 %:n markkinaosuus Soneran Suomen maajohtajan ja laajakaistapalveluista vastaavan johtajan Juha-Pekka Weckströmin mukaan, Soneran valokuituverkko on pääkaupunkiseudulla jo nyt lähes 200 000 kotitalouden saatavilla. Weckströmin mukaan Sonera lähtee laadukkaalla tarjonnalla ja houkuttelevalla hinnoittelulla. – Uskomme, että pystymme tarjoamaan palvelua taloyhtiöille jopa 50 % nykyistä hintatasoa edullisemmin, mikä on jo merkittävä etu taloyhtiöiden kannalta. Kun taloyhtiö päättää ottaa Soneran kaapelitelevision, taloyhtiön asukkaat saavat 18 kanavaa ilmaiseksi. Näistä yksi on HD-kanava. Asukkaat voivat valita lisäkanavia monipuolisista kanavapaketeista tai vaikkapa yksittäin kanava kerrallaan. Esimerkiksi laajimman 48 kanavan paketin kuukausimaksu on 24,90 euroa. Kaikkiaan asukkailla on valittavanaan 120 kanavan erittäin kattava valikoima tv-kanavia. Asukkaat voivat tilata myös maksullisia tv-kanavia yksittäin eli kanava kerrallaan. Asukkaiden ei tarvitse hankkia uusia digiboxeja, vaan aikaisemmin käytössä olleet laitteet toimivat myös jatkossa. Valokuituverkkoon perustuva kaapelitelevisio on tulevaisuuden vaihtoehto, sillä sen avulla pystytään tarjoamaan perinteisten televisiopalveluiden lisäksi myös tulevaisuuden tv-palvelut ilman huolta kapasiteetin riittävyydestä. Pääkaupunkiseudun lisäksi Soneralla on mahdollisuus laajentaa kaapeli-tv-palvelua jatkossa myös muille paikkakunnille, joilla sillä on oma valokuituverkko. Palvelua laajennetaan asiakaslähtöisesti, kysynnän mukaan esim. Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun. Sonera on investoinut nopeisiin valokuituyhteyksiin viime vuosina satoja miljoonia euroja. Sonera pystyy tarjoamaan jo tänä päivänä 100 Mb/s:n kiinteän laajakaistan jo 430 000 kotitalouteen Suomessa. Yhtiön strategiana on jatkaa kuituinvestointeja vahvistaakseen markkinajohtajuutta nopeissa laajakaistayhteyksissä ja päästäkseen valtakunnalliseksi markkinajohtajaksi ei-antennivälitteisessä televisiotoiminnassa. _____________________________________________ Lisätietoja: (Viestin lopussa linkki kuviin) Soneran kodin palveluista vastaava johtaja Jussi Salminen + 358 40 834 5818 Soneran kaapelitelevisiopalveluiden myyntijohtaja Esko Korkalo, + 358 400 404 087

Avainsanat: