Sonera aloittaa 3G-palvelut 900 MHz:n taajuudella

Sonera jatkaa vauhditettua 3G-rakennusohjelmaansa aloittamalla liikkuvan laajakaistapalvelun tarjoamisen myös 900 MHz:n taajuudella. Nokia Siemens Networks ja Huawei ovat rakennusohjelman verkkotoimittajat seuraavina vuosina.

“Asiakkaamme odottavat perinteistä Soneran laatua verkolta missä vain liikkuvatkin. Uusimpaan tekniikkaan investoimalla voimme tarjota liikkuvaa laajakaistaa yhä useammalle asiakkaalle kustannustehokkaalla tavalla”, sanoo TeliaSoneran mobiilipalveluista vastaava johtaja Esa Rautalinko. 3G-laajennuksesta merkittävä osuus tehdään 900 MHz:n taajuudella. Alemmalla taajuudella toimivassa verkossa yksittäinen tukiasema palvelee laajemmalla peittoalueella, jolloin verkon maantieteellistä peittoa voidaan rakentaa taloudellisesti. ”Oikean ajoituksen lisäksi kumppaneiden valinta on tärkeä päätös. Haasteet ovat suuret, sillä olemme 3G-laajennuksen lisäksi samalla tukemassa harvaan asuttujen alueiden palveluiden muutosta langattomaksi ja luomassa perustaa 4G-evoluutiolle”, Rautalinko jatkaa. Sonera laajentaa 3G-verkkoaan vuonna 2009 yli 100 uudella paikkakunnalla, jonka jälkeen verkko kattaa noin 350 paikkakuntaa. Käyttöön otetaan yli 1 000 uutta tukiasemaa. Verkon rakennusohjelmaa jatketaan markkinatilanteen ja palveluiden kysynnän mukaan vuosina 2010 ja 2011. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, puh. 02040 60235