Sonera kiihdyttää investointejaan valokuitupohjaiseen laajakaistaan

Sonera kiihdyttää investointeja ja kasvattaa etumatkaansa nopeissa laajakaistayhteyksissä. Tänä vuonna Sonera moninkertaistaa vuoden 2007 laajakaistainvestoinnit ja vuoden sisällä huippunopea laajakaistaverkko on kaikkiaan noin 400 000 kotitalouden saatavilla. Turku, Hämeenlinna ja Vaasa ovat Soneran uusia valokuiturakentamisen kohteita, joissa noin 50 000 kotitaloutta saa vuoden sisällä mahdollisuuden jopa 100 megabitin nopeudella toimivaan laajakaistayhteyteen.

Soneran strategiana on tarjota kaikille suomalaisille mahdollisuus laajakaistaan. Suurimmissa kaupungeissa kerrostaloihin vedetään valokuituverkko, pienemmissä taajamissa jatketaan kiinteän laajakaistan tarjoamista kupariverkossa ja harvaan asutuilla alueilla palvelut toteutetaan jatkossa langattomissa verkoissa.

– Sonera nousi viime vuoden aikana selkeäksi markkinajohtajaksi nopeiden liittymien markkinassa ja uskomme, että se on nopeuksien kasvattamiseen kaupunkialueilla tähtäävän strategiamme ansiota. Kaksi kolmesta uudesta laajakaista-asiakkaastamme valitsee liittymänsä nopeudeksi vähintään 2 megabittiä, sanoo Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava Juha-Pekka Weckström.

Yhteyttä tarvitaan etätyöhön, opiskeluun ja viihdepalveluiden käyttöön. Myös televisio tulee yhä useammin olohuoneisiin nopeaa laajakaistayhteyttä pitkin, sillä näin koteihin saadaan teräväpiirtokuvaa, tilausvideoita ja erilaisia vuorovaikutteisia palveluita. Sonera aloitti laajakaistaisten tv-palvelujen tarjoamisen pääkaupunkiseudulla marraskuussa.

Soneralla on valmius tarjota jopa gigabitin nopeutta kotiin asti tuotavalla valokuituyhteydellä, kunhan kiinteistöjen sisäverkkojen muodostama pullonkaula poistuu sisäverkkojen standardien muuttuessa. Sonera päivittää myös koko kaksisuuntaistetun kaapelitelevisioverkkonsa jopa 100 megabitin vauhtiin, jolloin huippunopean laajakaistan palvelualue kasvaa merkittävästi.

– Nopea internet-yhteys on nykyään asunnon omistajille, taloyhtiöille, vuokraajille ja rakennuttajille kilpailuvaltti. Se nostaa asunnon arvoa. Valokuituun sijoittaminen on satsaamista tulevaisuuteen, Weckström jatkaa.

Vuoden 2007 aikana Sonera laajensi valokuituverkkoa vauhdilla Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Tampereella, Lahdessa, Porissa, Jyväskylässä ja Oulussa. Tänä vuonna rakentaminen jatkuu useimmissa kaupungeissa ja uusina kaupunkina investointeja keskitetään Turkuun, Hämeenlinnaan ja Vaasaan.

Lisätietoja:

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland