Sonera Laajakaista TV aloittaa pääkaupunkiseudulla

TeliaSonera aloittaa laajakaistaisten tv-palvelujen tarjoamisen pääkaupunkiseudulla 29.11.2007 alkaen. Sonera Laajakaista TV tarjoaa mm. laajan kanavavalikoiman, elokuvia sekä huipputerävän kuvan. Palvelu on suunnattu koteihin, joihin on saatavilla Soneran huippunopea 100 megabitin laajakaista. Sitä hyödyntäen perheenjäsenet voivat surffata netissä ja katsoa teräväpiirtotasoisia kanavia yhtäaikaisesti.

TeliaSoneralla on Suomessa n. 170 000 kaapeli-tv -asiakasta. Nyt yhtiö laajentaa maksu-tv-palvelujen tarjoamista kaapeli-tv-verkon lisäksi myös valokuituverkossa. Ruotsissa jo 216 000 TeliaSoneran asiakasta seuraa tv-lähetyksiä laajakaistaliittymänsä välityksellä.

– Ennen pitkää televisio tulee valtaosaan Suomenkin olohuoneista nimenomaan nopeaa laajakaistayhteyttä pitkin, sillä näin koteihin saadaan teräväpiirtokuvaa, tilausvideoita ja muita vuorovaikutteisia palveluita, uskoo TeliaSoneran laajakaistapalveluiden tv- ja sisältöjohtaja Janne Yli-Äyhö.

Aiemmin vain kaapeliverkossa välitetyt teräväpiirtokanavat tulevat nyt Suomessa tarjolle laajakaistaverkkoon ensimmäisen kerran. Sonera kokoaa käyttäjäkokemuksia ensin pääkaupunkiseudulta sekä kehittää ja hioo palvelua tiiviissä yhteistyössä laitetoimittajien ja ohjelmayhtiöiden kanssa.

– Käyttäjille tv-palvelu on maksuton ensimmäisen vuoden ajan, joten kynnys uusien elämysten hankintaan on matala. LaajakaistaTV -koteihin toimitetaan Soneran omistamat ja testaamat laitteet, modeemi/reititin ja digiboksi, joten television katsojien ei tarvitse kantaa huolta laitteiden yhteensopivuudestakaan, sanoo TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström.

Valinnan vapautta ja häkellyttävän terävää kuvaa

Sonera Laajakaista TV -palvelun peruspaketin tilaaja saa käyttöönsä tavallisten maksuttomien digikanavien lisäksi kahdeksan laatukanavaa, joista Discovery Channel, Silver, Voom ja Luxe näkyvät teräväpiirtokanavina. Niiden lisäksi valittavissa ovat myös Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science ja Discovery Travel & Living. Tarjontaa täydentää SF Anytime -tilausvideopalvelu, jonka yli 1000 videon valikoima päivittyy viikoittain sisältäen mm. suomalaiset suosikkielokuvat. Peruspaketti on maksuton ensimmäiset 12 kuukautta.

Toinen tarjousvaihtoehto kotiin on 29 euron (normaalihinta 43,90) kuukausihintainen elokuvapaketti, johon sisältyy edellisten lisäksi Canal+ Total -kanavapaketti. Molempien pakettien mukana toimitetaan veloituksetta Soneran testaamat, yhteensopivat modeemi ja digiboxi. Laitteiden asennuspalvelu on maksuton vuoden loppuun asti.

Teräväpiirtokanavien välittäminen vaatii huippunopeaa laajakaistaa. Sonera suosittelee koteihin 100 megabitin yhteyttä, joka tarjoaa riittävästi kaistaa useita samanaikaisia netinkäyttäjiä ja televisionkatsojia varten.

Valokuituverkko ulottuu pääkaupunkiseudulla jo 85 000 talouteen

Sonera on valmistautunut laajakaistatelevision tulemiseen rakentamalla valokuituverkkoa ennätysvauhtia Suomen 15 suurimmassa kaupungissa.

– Tämän vuoden aikana valokuituverkko ulottuu jo 150 000 kotitalouteen, joista noin puolet sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Jatkossa yhtä nopeat yhteydet saadaan myös Soneran kaapelitalouksiin, jolloin huippunopean laajakaistan palvelualue kasvaa entisestään. Rakentaminen jatkuu kiivaana myös ensi vuonna, Weckström kertoo.

Pääkaupunkiseudulla valokuituverkko kattaa tällä hetkellä laajoja alueita Helsingin Kruununhaassa, Kalliossa, Töölössä, Lauttasaaressa, Itä-Pasilassa, Viikissä, Herttoniemenrannassa, Roihuvuoressa, Itäkeskuksessa, Vuosaaressa ja Aurinkolahdessa. Espoossa Sonera Laajakaista Extra on saatavilla Tapiolan, Matinkylän, Leppävaaran, Espoon keskuksen, Perkkaan, Niittymaan ja Saunalahden kaupunginosissa. Vantaalla valokuituverkkoa on vedetty tähän mennessä Tikkurilaan, Myyrmäkeen, Pakkalaan, Tammistoon ja Koivukylään. Laajakaista Extran saatavuus vaihtelee taloyhtiökohtaisesti. Palvelun saatavuuden omaan kotiin voi tarkistaa Soneran nettisivuilta osoitteesta www.sonera.fi/laajakaista.

Lisätietoja:

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Johtaja Janne Yli-Äyhö, TeliaSonera, Broadband Services; TV, Content & Digital Home
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com