Sonera laajentaa laajakaistatarjontaansa Digitan @450-verkkoon

Sonera vastaa laajakaistapalvelujen kasvavaan kysyntään Suomessa tuomalla 4.12.2007 markkinoille langattoman laajakaistapalvelun Digitan @450-laajakaistaverkossa. Erityisesti harvaan asuttujen seutujen toiveisiin vastaava Sonera Laajakaista Langaton mahdollistaa 1 Mbit/s tiedonsiirtonopeuden myös laajalti nykyisten kiinteän verkon ja 3G-verkon peittoalueiden ulkopuolelle. Tämän palvelun lanseeraaminen on keskeinen osa TeliaSoneran suunnitelmaa siirtyä haja-asutusalueilla langattomiin palveluihin.

– Soneran trenditutkimus 2007 kertoo, että yli puolet suomalaisista haluaa käyttää langatonta internet-yhteyttä kesämökeillä ja hotelleissa, mikä osoittaa, että vakioasukkaiden lisäksi myös vapaa-aikaansa viettävillä on selkeä tarve laajakaistapalveluihin näillä alueilla. Kattavat laajakaistapalvelut mahdollistavat työn tekemisen tuottavasti myös muualla kuin toimistossa, sanoo TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström.

Joustava ratkaisu liikkuvaan työhön ja vapaa-aikaan
Sonera Laajakaista Langaton eroaa kiinteän verkon laajakaistaliittymiin verrattuna siinä, että se kulkee mukana mihin vain, sillä sitä voi käyttää kaikkialla Digitan langattoman @450-laajakaistaverkon peittoalueella. Sonera toimii palveluoperaattorina @450-verkossa, joka kattaa tässä vaiheessa laajat alueet Etelä-, Kaakkois- ja Keski-Suomesta sekä alueita Savosta Ouluun, Kuusamoon ja Lappiin. Digita laajentaa verkkoa ripeään tahtiin ja tavoitteena on, että verkon peitto kasvaa koko valtakunnan laajuiseksi vuoden 2009 loppuun mennessä.

Palvelun koekäyttäjät ovat olleet tyytyväisiä langattomaan laajakaistaan – 97 prosenttia heistä piti palvelua helppona ottaa käyttöön. Liittymän käyttäjä tarvitsee tietokoneeseensa 450 MHz:n taajuudella toimivan Flash-OFDM modeemin, jonka voi hankkia Sonerasta. Liittymän voi aktivoida modeemiin pääsääntöisesti tilauspäivänä. Kuluttaja-asiakkaille on tarjolla 1 Mbit/s:n Sonera Laajakaista Langaton -liittymä 49,90 euron kuukausihintaan. Kuluttajaliittymään sisältyvät liittymän nopeusluokan mukaiset lisäpalvelut kuten sähköposti ja kotisivutila. Joustavuutta lisää mahdollisuus laittaa liittymä 1-9 kuukauden ajaksi tauolle.

Yritysten langaton laajakaistapalvelu toimii myös ruuhkahuippujen aikana
Yrityksille suunnatussa Sonera Business Internet Wireless –ratkaisussa radiotie on priorisoitu. Se tarkoittaa palvelun toimivuutta silloinkin, kun samanaikaisia käyttäjiä on paljon. Ruuhkatilanteessa kun tukiasemassa on useita käyttäjiä priorisoitu liittymä varaa kapasiteettia käyttöönsä ennen priorisoimatonta liittymää. Sonera Business Internet Wireless –liittymään saa myös kiinteän IP-osoitteen ja muita yritysratkaisuja. Yritysliittymä ja –ratkaisut on hinnoiteltu erikseen, lisäpalvelut ovat lisämaksullisia.

Langattomat ratkaisut yleistyvät
Sonera panostaa edelläkävijänä voimakkaasti seuraavan sukupolven verkkojen rakentamiseen ja palveluiden kehittämiseen. Valokuituverkko on varma ja kestävä ratkaisu ja investointi tulevaisuuteen kaupunkialueilla, kun taas harvaan asutuilla alueilla painotetaan langattomia verkkoratkaisuja. Soneran 3G-verkko laajenee jatkuvasti ja kattaa vuoden lopussa kaksi kolmannesta Suomen väestöstä noin 110 paikkakunnalla. Marraskuun alusta Soneran 3G-verkossa toimiva kiinteähintainen liikkuva 1 Mbit/s:n laajakaistayhteys tuli osaksi kuluttajien Minun Sonera – liittymää.

Digitan verkko eroaa 3G-verkosta siinä, että 450 MHz:n taajuudella yhteys voidaan luoda kauempana tukiasemasta kuin korkeammilla taajuuksilla, kuten 3G-verkossa. Verkon peittoalue saadaan näin kattavammaksi pienemmällä määrällä tukiasemia. Pilottijakson aikana sovittiin myös verkon peittoalueen laajentamisesta ensisijaisesti niille alueille, joille kiinteän verkon laajentaminen on kustannuksiltaan liian kallista vähäisen käyttäjämäärän vuoksi.

– Maaseudulla @450 -tukiaseman pystyttäminen on huomattavasti halvempaa kuparijohtoon verrattuna. Jatkossa voimme tarjota @450 -verkon kautta myös puhepalveluita edullisesti. Tavoitteena on tarjota kaikille suomalaisille asuinpaikkaan katsomatta mahdollisuus ajanmukaisiin laajakaistaliittymiin samalla, kun pidämme huolen Suomen laadukkaimmasta ja kattavimmasta puhelinliittymätarjoomastamme”, Juha-Pekka Weckström kertoo.

Lisätietoja:

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland