Sonera toimittaa Finnairille uuden sukupolven IP-palveluverkon

TeliaSonera Finland Oyj ja Finnair Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen uuden sukupolven IP-palveluverkon toimittamisesta. Uusi verkko vastaa esimerkiksi lisääntyvän liputtoman matkustamisen vaatimuksiin. Kolmivuotinen sopimus koskee Finnairin kotimaan tietoliikenneverkkoa.

Sonera on jo aiemmin toimittanut Finnairille kotimaan tietoverkkopalvelut. Lentoliikenteen vaatimukset tietoliikenteen luotettavuudelle ja hallinnalle ovat erittäin kovat. Yhä lisääntyvä liputon matkustaminen, e-ticketing, edellyttää tietoliikenteeltä erittäin korkeaa käytettävyyttä. "Valitsimme Soneran, koska olemme vakuuttuneita yhtiön palvelukyvystä. Verkkomme päivitetään mahdollistamaan entistä sujuvampi verkkokokonaisuuden hallinta, korkeampi toimintavarmuus ja Finnairin liiketoimintaa paremmin tukevat palvelut", kommentoi kehityspäällikkö Kari Hänninen Finnairilta. Sonera panostaa vahvasti IP-migraatioon. Sen avulla luodaan yhtenäinen alusta tulevaisuuden integroiduille palveluille, jotka ovat käytettävissä eri päätelaitteilla ajasta ja paikasta riippumatta. Maanlaajuinen, kuitupohjainen IP-palveluverkko toteutetaan Ethernet- ja MPLS-teknologioilla. Ohjelma on mittava panostus suomalaisen tietoyhteiskunnan kehittämiseksi. Se mahdollistaa asiakkaille nopeat, laadukkaat palvelut nyt ja tulevaisuudessa. "IP-palveluverkko tarjoaa asiakkaillemme alustan tulevaisuuden uusille palveluille ja niiden kokonaisvaltaiselle kehittämiselle. Kiinteä ja langaton verkko sulautuvat yhdeksi hallituksi tietoverkkokokonaisuudeksi, jossa on mahdollista siirtää mm. kuvaa, ääntä ja muita liiketoiminnan kannalta tärkeitä palveluja sekä taata palvelukokonaisuuden korkea käytettävyys ja hallittavuus", toteaa johtaja Ilkka Äyräväinen Soneran suurasiakasyksiköstä. Lisätietoja: Ilkka Äyräväinen, johtaja, TeliaSonera Finland Oyj Puhelin: 040 3022049 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Kari Hänninen, kehityspäällikkö, Finnair Oyj Puhelin: 040 5045430 Sähköposti: etunimi.sukunimi@finnair.fi