Soneralla laaja 3G-rakennusohjelma vuonna 2009

Sonera vauhdittaa 3G-verkon rakennusta vuonna 2009.

Sonera vauhdittaa nopean mobiiliverkon rakentamista vuonna 2009. Nykyistä noin 250 paikkakunnan 3G-verkkoa vahvistetaan, ja vuoden aikana 3G-verkko tuodaan yli 100 uudelle paikkakunnalle. Käyttöön otetaan yli 1 000 uutta tukiasemaa.

Verkon rakennusohjelmaa jatketaan markkinatilanteen ja palveluiden kysynnän mukaan vuonna 2010-11.

”Vauhditettu rakennusohjelmamme merkitsee sitä, että yhä suurempi osa suomalaisista voi hyödyntää 3G-verkkoamme myös harvemmin asutuilla alueilla”, arvioi Soneran mobiilipalveluista vastaava johtaja Esa Rautalinko.

3G-laajennuksesta merkittävä osuus tehdään 900 MHz:n taajuudella. Alemmalla taajuudella toimivassa verkossa yksittäinen tukiasema palvelee laajemmalla peittoalueella, jolloin verkon maantieteellistä peittoa voidaan rakentaa taloudellisesti.

”Liikkuvan laajakaistan käytön kasvaessa ja 900 MHz:n taajuudella toimivien 3G-päätelaitteiden yleistyessä on tullut aika vauhdittaa verkon rakentamista. Olemme pyrkineet ajoittamaan verkkoinvestoinnit asiakastarpeen ja tekniikan kypsymisen kannalta järkevästi, ja nyt vaikuttaa siltä, että ajoitus on myös kustannustehokkuuden näkökulmasta oikea”, Esa Rautalinko toteaa.

Soneran päätelaitevalikoimassa on laadukkaita, myös 900 Mhz:n 3G-verkossa toimivia minikannettavia, usb-modeemeja ja lukuisia puhelinmalleja.

Lisätietoja:
TeliaSonera Mobility Services Finland, johtaja Esa Rautalinko, puh.0400 740997, osastopäällikkö Timo Hietalahti, puh. 0400 437713

sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com