Soneran henkilöstönkehitysohjelmalle palkinto Global HRD Awards –kisassa

Soneran matkaviestinliiketoiminnan K2-ohjelma on sijoittunut 3 parhaan joukkoon Global HRD Awards –kisan Performance Management -kategoriassa. Kisan järjestää vuosittain IFTDO (International Federation of Training and Development Organisations), joka on henkilöstön kehittämiseen erikoistuneiden yhteisöjen kattojärjestö.

K2 on kansainvälisestikin mitaten ainutlaatuinen panostus henkilöstöön. Koko matkaviestinliiketoiminnan henkilöstö Suomessa, eli lähes 1100 ihmistä, on osallistunut kolmen vuoden ajan ohjelmaan. Henkilöstön työtyytyväisyys on samalla noussut 10 %. Soneran matkaviestinliiketoiminnan henkilöstöjohtaja Heli Partanen kertoo, että kiinnostus K2:sta kohtaan on valtava myös talon ulkopuolella. Muutosjohtamismalli toi uudenlaista avointa yrityskulttuuria ”K2 alkoi vuonna 2006 muutosjohtamismallina. Matkaviestinliiketoiminta oli kovassa muutoksessa ja hetkittäin kannattavuus oli vaakalaudalla. Samalla henkilöstömäärä väheni. Pohdimme, miten voisimme yhdistää tehokkuuden, liiketoiminnan uuden kasvun ja henkilöstötyytyväisyyden”, kertoo Partanen. K2-ohjelmassa tärkeää on ollut johdon tiivis sitoutuminen ohjelmaan. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että mitä korkeammalla olet organisaatiossa, sitä enemmän käytät ohjelmaan aikaa. Tällä hetkellä menossa on jo 12. kurssi, ja tavoitteena on, että jokainen työntekijä osallistuisi kaikkiin kursseihin. ”K2-ohjelman ytimessä on ollut avoimen kulttuurin rakentaminen. Niin henkilöstö kuin johtokin tietävät, missä mennään ja tieto virtaa hyvin ylhäältä alas ja alhaalta ylös. Vuoropuhelu ohjaa oikeasti toimintaa”, Partanen sanoo. Lisätietoja: Heli Partanen, henkilöstöjohtaja, Mobility Services, TeliaSonera Finland puh. 040 7159 660 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com