Sonerasta valtionhallinnon puheliittymien ja -palveluiden puitesopimustoimittaja

TeliaSonera Finland Oyj ja valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy ovat allekirjoittaneet kilpailutuksen jälkeen enintään neljä vuotta voimassa olevan puitesopimuksen valtionhallinnon puheliittymien ja -palveluiden toimittamisesta. Puitesopimus kattaa sekä kiinteän verkon että matkapuhelinverkon liittymät ja palvelut sekä valtionhallinnon asiakaspalvelunumeroihin liittyvät ratkaisut.

Sopimuksen valmistelussa otettiin huomioon hiljattain syntynyt julkinen keskustelu, joka koski valtion virastojen asiakaspalvelunumeroihin soitettujen puhelujen hintoja. Soneran tarjoamassa ratkaisussa soitto palvelunumeroon maksaa normaalin puhelumaksun sekä lanka- että matkapuhelinliittymästä soitettaessa. Tämä noudattaa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen valtion virastoille antamia ohjeita ratkaisuiksi, joissa palveluun soittava asiakas maksaa enimmillään oman liittymäsopimuksensa mukaisen maksun. ”Koemme Soneran valinnan valtionhallinnon puheliittymien ja –palveluiden ainoaksi toimittajaksi todellisena luottamuksenosoituksena yhtiötämme, palvelujamme ja ammattitaitoamme kohtaan. Haluamme tarjota valtionhallinnon yksiköille niiden tarpeita vastaavat kokonaisratkaisut liittymistä palveluihin ja aina asiakaspalvelunumeroihin liittyviin ratkaisuihin asti”, toteaa julkishallinnon asiakkuuksista vastaava johtaja Markku D. Järvinen TeliaSonera Finlandista. ”Nyt tehdyn hankintapäätöksen pohjalta toteutuva puitejärjestely merkitsee valtion hankintoja tekeville yksiköille mahdollisuutta hankkia palvelut suoraan Soneralta itse toteuttamiensa puheliittymien kilpailutusten sijaan”, toteaa Hanselin ICT-palveluyksikön päällikkö Timo Rantanen. Valtionhallinnossa on noin 100 virastoa ja liikelaitosta, jotka päättävät puheliittymistä ja –palveluista itsenäisesti. Virastoilla on yhteensä noin 2500 kiinteää toimipistettä kaikkialla Suomessa, Helsingin lisäksi eniten nykyisten ja entisten läänien pääkaupungeissa. Lisätietoja: Markku D. Järvinen, johtaja, TeliaSonera Finland Oyj Puhelin: 040 544 4113 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Timo Rantanen, ICT-palveluyksikön päällikkö, Hansel Oy Puhelin: 020 7444 250 Sähköposti: etunimi.sukunimi@hansel.fi