TeliaSonera aloittaa 4G-palvelut ensimmäisenä maailmassa, Sonera vie Suomen 4G-aikaan

TeliaSonera avaa tänään Tukholmassa ja Oslossa kaupalliset 4G-palvelut ensimmäisenä operaattorina maailmassa. Sonera avaa 4G-käynnistyksen yhteydessä Suomen ensimmäisen aidon 4G-yhteyden.

- Olemme hyvin ylpeitä voidessamme tarjota asiakkaillemme 4G-palveluita ensimmäisenä maailmassa. Liikkuvan laajakaistan käyttö kasvaa räjähdysmäisesti Pohjoismaissa, ja asiakkaat tarvitsevat lisää nopeutta ja kapasiteettia. Tämän vuoksi lanseeraamme 4G-palvelut nyt Tukholmassa ja Oslossa, sanoo TeliaSoneran Mobility Services -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja Kenneth Karlberg. 4G avaa asiakkaille uusia mahdollisuuksia nauttia kannettavalla tietokoneella nopeita yhteyksiä ja kapasiteettia edellyttäviä palveluita kuten nettitelevisiolähetyksiä, verkkopelaamista ja videoneuvottelupalveluita. Ensimmäiset 4G-kaupunkiverkot tarjoavat mobiililaajakaistapalvelua Tukholman ja Oslon keskustan alueella. 4G on markkinoiden nopein mobiili tiedonsiirtopalvelu, jonka nopeudet ovat jopa kymmenkertaisia 3G-verkon HSPA-tekniikkaan verrattuna. Sonera avaa Suomen ensimmäisen 4G-yhteyden Sonera avaa 14.12. Suomen ensimmäisen 4G-yhteyden Helsingin Vallilaan rakennetussa verkossa. 4G-palveluille tarkoitetut 2,6 GHz:n taajuudet jaettiin Suomessa 23.11. päättyneessä huutokaupassa. - Sonera panostaa merkittävästi suomalaiseen tietoyhteiskuntaan, ja matkaviestintäpalveluden edelläkävijänä haluamme käynnistää 4G:n testaamisen nopeasti. Nopean käynnistyksen ansiosta voimme tuoda uudet 4G-palvelut asiakkaillemme mahdollisimman valmiina kun kaupallisen käyttöönoton aika koittaa, sanoo Suomen Mobility Services -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja Marek Hintze. Soneran tavoitteena on aloittaa 4G-pilotointi ensimmäisen asiakkaan kanssa vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen aikana. 4G:n jatkoaikataulu määräytyy markkinatilanteen, asiakastarpeen ja päätelaitteiden saatavuuden mukaan. Faktoja Tukholman 4G-kaupunkiverkon toimittaa Ericsson ja Oslon 4G-kaupunkiverkon Huawei. Lanseerauksessa käytetään Samsungin modeemeja. TeliaSoneran Pohjoismaiden ja Baltian 4G-verkkotoimittaiien vertailu on käynnissä, ja toimittajat valitaan vuoden 2010 alussa. Lehdistötilaisuus tänään klo 12.00 Sonera esittelee Suomen ensimmäisen 4G-yhteyden lehdistötilaisuudessa Helsingissä. Tilaisuudessa voi myös seurata Tukholman ja Oslon lanseerausta webcastina. Osoite: Elimäenkatu 10, Helsinki, Vallila Tilaisuus alkaa klo 12.00. Tilaisuudessa on mahdollisuus seurata webcastina klo 13.00 alkavaa TeliaSoneran kansainvälistä lehdistötilaisuutta. Valokuvia on saatavilla TeliaSoneran lehdistöpalvelussa osoitteessa www.teliasonera.com. TeliaSoneran 4G-sivusto löytyy osoitteesta teliasonera.com/4g.