Yhä useampi Soneran asiakas valitsee sähköisen laskun

Sonera tarjoaa kustannustehokkaasti ja vastuullisesti sähköistä laskua asiakkailleen vaihtoehtona paperilaskulle. Soneran laajakaistan kuluttaja-asiakkaista lähes 40 % siirtyi vuoden sisällä sähköiseen laskuun, kun paperilasku muuttui maksulliseksi. Lokakuun alusta alkaen myös yritysten paperilaskut muuttuvat maksullisiksi.

Suomi on edelläkävijä yritysten sähköisessä laskutuksessa Euroopassa. TIEKE:n, Tietotekniikan kehittämiskeskuksen mukaan noin 40 prosenttia kaikista yritysten välisistä laskuista kulkee lähettäjältä vastaanottajalle sähköisessä muodossa. Sonera on laskumäärältään Suomen suurin laskuttaja ja lähettää vuosittain noin 19 miljoonaa laskua yritys- ja kuluttaja-asiakkailleen. Sähköisen laskun käyttö kaksinkertaistui vuonna 2008. Yritysasiakkaiden sähköisten laskujen osuus on kuitenkin vain 27 %. Sähköisen laskun saa nyt noin 11 000 Soneran yritysasiakasta, joille lähetetään noin 46 000 sähköistä laskua kuukaudessa. – Lähetämme asiakkaille 3,6 kilometriä korkean pinon paperilaskuja vuodessa. Toivomme, että moni yritysasiakkaamme liittyy edelläkävijöiden joukkoon ja ottaa käyttöön sähköisen laskun. Yrityspaperilaskumme on 1.10.2009 alkaen viiden euron hintainen. Vain pelkät matkapuhelinlaskut pysyvät toistaiseksi maksuttomina, sanoo Soneran laskutusjohtaja Hannu O. Savolainen. Valtionhallinnossa on laskettu yhden paperisen ostolaskun käsittelyn maksavan noin 30 euroa, kun sähköisen laskun käsittely maksaa vain noin 9 euroa (Lähde: vivere.fi). – Sähköinen lasku yksinkertaistaa laskujen käsittelyä ja tehostaa toimintaa. Siksi kannattaa vaihtaa Soneran sähköiseen Verkkolaskuun, e-laskuun tai Sähköpostilaskuun, jotka ovat Soneran osalta maksuttomia ja turvallisia tapoja hoitaa maksut, Savolainen sanoo. TeliaSoneran yritysvastuutoiminta perustuu sen arvoihin, eettisiin ohjeisiin sekä liiketoiminnan painopistealueisiin. – Palvelumme auttavat ihmisiä ja yrityksiä viestimään tehokkaalla, helpolla ja ympäristöystävällisellä tavalla. Sähköisessä laskutuksessa toteutuu osaltaan vastuullisen liiketoiminnan periaatteita samalla kun se tuo kustannussäästöjä, toteaa TeliaSoneran yritysvastuusta Suomessa vastaava Siru Sihvonen. ETNO:n (European Telecommunications Network Operators’ Association) ja WWF:n ilmastonmuutosta kuvaavan selvityksen mukaan noin 100 000 asiakkaan siirtyminen sähköiseen laskuun vähentäisi hiilidioksidipäästöjä 10,94 tonnia vuosittain. Päästölaskelmissa oli mukana vain paperin tuotanto sekä paperin kierrätys. Mukana ei ollut kuljetusta, joka olisi nostanut päästöjen vähentämistä entisestään. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: Laskutusjohtaja Hannu O. Savolainen, +358 40 3023312