YLE:n puhepalvelut Soneralle viiden vuoden sopimuksella

TeliaSonera Finland Oyj ja Yleisradio Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen puhepalveluiden toimittamisesta ja kehittämisestä yhtiön käyttöön vuoteen 2012 asti. Yleisradiolle toimitetaan laaja palvelukokonaisuus, jossa yhdistyy monia eri tekniikoita ja palveluita. Puhepalvelusopimus kattaa noin 6000 matkapuhelin- sekä kiinteän verkon liittymää palveluineen.

Sopimus pohjautuu toukokuussa 2006 allekirjoitettuun TeliaSonera Finlandin ja valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy:n väliseen puitesopimukseen, jossa sovitaan valtionhallinnon puheliittymien ja -palvelujen toimittamisesta.

Sopimus mahdollistaa myös yhden päätelaitteen mallin, jossa kiinteistä pöytäpuhelimista voidaan haluttaessa siirtyä matkapuhelinverkossa toteutettaviin palveluihin. Osa puheluista kulkee matkapuhelinverkossa ja osa VoIP-pohjaisina internet-puheluina palvelunkäyttäjän viestintätarpeen mukaan. Joustavalla ratkaisulla taataan esimerkiksi toimittajien mahdollisuus käyttää sekä kiinteän että matkapuhelinverkon päälle rakennettuja YLE:n palveluja.

”Olemme tyytyväisiä, että saamme olla osaamisellamme mukana toteuttamassa YLE:n tavoitetta tarjota suomalaisille Euroopan parasta julkista palvelua. Tarkoituksenmukaiset viestintäpalvelut luovat perustan yrityksen hyvälle tehokkuudelle ja tuottavuudelle. Esimerkkinä tästä on tavoitettavuutta lisäävä puheviestintäpalvelumme, jossa YLE:n matkapuhelimet voidaan integroida kiinteäksi osaksi vaihderatkaisua saman välitystoiminnan piiriin”, sanoo johtaja Markku Järvinen TeliaSonera Finlandista.

_____________________________________________
Lisätietoja lehdistölle antaa: