Yritysnumeroihin ja palvelunumeroihin soittaminen halpenee

Soneran tarjoamiin yritysnumeroihin ja palvelunumeroihin soittaminen matkapuhelimella halpenee. 1.2.2008 alkaen soittaminen näihin numeroihin maksaa 8,21 snt/puhelu + 14,9 snt/min. Hinnanlaskun mahdollistavat teleoperaattoreiden tukkuhinnoittelun alennukset. Hinnanalennukset siirretään täysimääräisesti loppuasiakashintaan.

Hinnanmuutos koskee 0201-, 0203-, 0204-, 0205- ja 0207 –alkuisia yritysnumeroita. Muutos koskee myös Soneralle yritysnumeroiden ja palvelunumeroiden siirrettävyyden kautta siirtyneitä toisten operaattoreiden numeroita, esimerkiksi Soneralle siirtyneitä 010- ja 030-numeroita.

Nykyinen hinta näihin numeroihin soitettaessa matkapuhelinliittymästä on 8,21 snt/puhelu + 22,9 snt/min (alv 22 %). Uusi hinta 1.2.2008 alkaen on 8,21 snt/puhelu + 14,9 snt/min (alv 22 %). Ulkomailta soitettaessa puhelun hintana on jatkossakin ulkomaisen teleoperaattorin ulkomaanpuhelumaksu.

”Siirrämme tukkuhinnoittelun alennukset täysimääräisesti asiakkaan hyödyksi loppuasiakashintaan. Muutos tuo tervetullutta kilpailua yritysnumeropalveluihin ja lisää palvelun käyttöä ja kiinnostavuutta. Järkevä ja hyvin suunniteltu puhelinnumerointi auttaa yrityksiä ja organisaatioita parantamaan tehokkuuttaan, asiakaspalveluaan ja yrityskuvaansa”, kertoo viestintäratkaisuista vastaava Mikko Toivonen TeliaSonerasta.

Valtakunnallisella yritys- ja palvelunumeroinnilla yritykset ja organisaatiot pyrkivät tarjoamaan asiakkaille yhden helposti muistettavan numeron, johon soittaminen on samanhintaista kaikkialta maasta. Soittaminen matkapuhelimella yritysnumeroon on ollut kalliimpaa kuin tavallisiin lankaverkon numeroihin tai toisiin matkapuhelinnumeroihin siksi, että yritysnumeron tarjoava operaattori hinnoittelee puhelun kokonaisuutena. Tällöin puhelun kustannuksiin vaikuttavat oleellisesti matkapuhelinoperaattorien yritysnumero-operaattorilta perimät tukkuhinnat. Teleoperaattorit ovat Viestintäviraston aloitteesta tarkistaneet tukkuhintojaan vuodelle 2008.

Lisätietoja:

Mikko Toivonen, Senior Manager, Communication Solutions, TeliaSonera