Fitch Ratings alensi TVO:n luottoluokituksen tasolta BBB tasolle BBB-, näkymät vakaat

Luottoluokitusyhtiö Fitch Ratings alensi 24. toukokuuta Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) luottoluokituksen tasolta BBB/F3 tasolle BBB-/F3. TVO:n tulevaisuuden näkymät Fitch Ratings arvioi vakaiksi.

Fitch Ratingsin mukaan TVO:n luottoluokituksen alentaminen on seurausta siitä, että TVO:n kilpailukyvyn odotetaan heikentyvän viiden seuraavan vuoden aikana Suomen alhaisten sähkön markkinahintojen vuoksi. Yhtiön osakkailleen tuottama kustannuskilpailukyky on tärkeä TVO:n luokitusperuste, varsinkin kun OL3-laitosyksikkö on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2018 lopulla, mikä johtaa huomattavasti korkeampiin sähkön tuotantokustannuksiin.

Rahoitusjohtaja Lauri Piekkari, puh. 09 6180 6110

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti lähes 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.