Olkiluodon voimalaitoksella tähän asti suurin vuosihuolto

TVO:n ydinvoimalaitoksen vuosihuolto on alkanut. Olkiluoto 2 -yksiköllä tehdään tänä vuonna TVO:n historian suurin vuosihuolto. Laitosparannusten ansiosta Olkiluoto 2:n turvallisuus paranee entisestään, ja laitosyksikön nettosähkötehon odotetaan kasvavan lähes 20 megawattia turbiinilaitoksen hyötysuhteen parantuessa. Olkiluoto 1:llä vastaava suuri vuosihuolto oli viime vuonna.

Vuoden 2011 vuosihuollot alkoivat vapunpäivän iltana, jolloin Olkiluoto 1 irrotettiin valtakunnan kantaverkosta. Olkiluoto 1:llä on vuorossa lyhyt polttoaineenvaihtoseisokki, jonka suunniteltu pituus on noin viikko. Polttoaineenvaihdon lisäksi tehdään ennakkohuoltotöitä sekä tarkastuksia ja koestuksia.

Olkiluoto 2:n tämänkertainen vuosihuolto on voimalaitoksen historian laajin. Sen merkittävimpiä töitä ovat matalapaineturbiinien, väliottohöyrylinjojen, generaattorin ja sen jäähdytysjärjestelmän sekä lauhteenpuhdistuksen automaation, päähöyrylinjojen sisempien eristysventtiilien, pienjännitekojeistojen ja päämerivesipumppujen uusinnat. Olkiluoto 2:n vuosihuollon suunniteltu kesto on vajaat neljä viikkoa.

TVO:n oman väen lisäksi vuosihuoltoihin osallistuu alihankkijoiden työntekijöitä enimmillään noin puolitoista tuhatta.

Tuotantojohtaja Mikko Kosonen, puh. (02) 8381 2100.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu suomalainen ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti kohtuuhintaista sähköenergiaa suomalaisille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus oli noin kuudesosa vuoden 2010 sähkön käytöstä Suomessa. Puhdas energiantuotanto palvelee suomalaisen yhteiskunnan lisäksi myös globaalia ympäristörasituksen vähentämistä

www.tvo.fi