Olkiluodon ydinvoimalaitoksen vuosihuollot alkoivat

TVO:n ydinvoimalaitoksen vuosihuollot ovat alkaneet. Olkiluoto 2 -laitosyksikkö (OL2) irrotettiin sähköntuotannosta sunnuntaina 22. huhtikuuta polttoaineenvaihtoseisokkia varten. Olkiluoto 1:lla (OL1) huoltoseisokki alkaa sunnuntaina 13. toukokuuta.

OL2:n seisokin arvioidaan kestävän yksitoista vuorokautta. Polttoaineenvaihdon lisäksi tehdään erilaisia vuosittain toistuvia huoltotöitä, korjauksia ja testauksia. Sähköntuotantoon OL2:n on tarkoitus palata perjantaina 4. toukokuuta.

OL1:lla on tänä vuonna pidempi, noin 33 vuorokautta kestävä huoltoseisokki. Suurimpia töitä ovat muun muassa lauhduttimen uusinta, sivulauhteen takaisinpumppaus ja pääkiertopumppujen uusinta. Suunnitelman mukaan OL1:n vuosihuolto päättyy perjantaina 15. kesäkuuta.

Tänä vuonna TVO:n oman henkilöstön lisäksi vuosihuoltoihin osallistuu alihankkijoiden työntekijöitä noin 1 500 henkilöä.

Olkiluodon ydinvoimalaitos pidetään jatkuvasti hyvässä tuotannollisessa ja toiminnallisessa kunnossa laitosyksiköillä vuorottelevilla polttoaineenvaihto- ja huoltoseisokeilla.

- Painotamme erityisesti turvallisuusasioita, kuten työturvallisuutta, siisteyttä ja järjestystä. Rautaiset ammattilaiset vievät tämän vaativan puristuksen jälleen maaliin oikeanlaisella asenteella ja tiimihengellä, sähköntuotannon johtaja Marjo Mustonen sanoo.

OL1- ja OL2-laitosyksiköt ovat tärkeä osa Suomen sähkön perustuotantoa ja kansallisen energia- ja ilmastostrategian toteutusta. Laitosyksiköt ovat tuottaneet 40 vuotta sähköä. Nykyään niiden tuottaman sähkön osuus Suomessa käytetystä sähköstä on noin 16 prosenttia ja Suomessa tuotetusta sähköstä noin 22 prosenttia.

Sähköntuotannon johtaja Marjo Mustonen, puh. 02 8381 2100.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti lähes 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.