Olkiluoto 1 -laitosyksikön reaktorista poistetaan viallisia polttoainesauvoja - työt kestävät arviolta noin viikon

OL1:llä on havaittu viallisia polttoainesauvoja, jonka vuoksi reaktorista poistetaan alustavan arvion mukaan kolme polttoaine-elementtiä, ja ne korvataan uusilla. Laitosyksikön sähköntuotanto keskeytetään töiden ajaksi maanantaina 11. huhtikuuta 2016. Seisokki kestää arviolta noin viikon.

Vioittuneista polttoainesauvoista vapautuu jonkin verran radioaktiivisia aineita reaktoriveteen, mutta siitä ei aiheudu vaaraa ympäristölle.

- Ydinvoimalaitoksissa havaitaan polttoainevaurioita silloin tällöin. Radioaktiivisten aineiden vapautumisella on vaikutusta laitoksen työntekijöiden saamiin säteilyannoksiin. Huolellisella töiden suunnittelulla ja ajoituksella henkilöstön säteilyannosten kertyminen pidetään tilanteesta huolimatta alhaisena, sähköntuotannon johtaja Mikko Kosonen sanoo.

Reaktorisydämessä on yhteensä viisisataa polttoaine-elementtiä. Kussakin elementissä on liki sata polttoainesauvaa.

Sähköntuotannon johtaja Mikko Kosonen p. 02 83 81 2100.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa Suomen vuosittaisesta sähkön käytöstä. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee suomalaista yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta.