Olkiluoto 2 on tuottanut 200 terawattituntia sähköä

TVO:n ydinvoimalaitoksen kakkosyksikkö saavutti tänään 1.11.2013 aamulla 200 terawattitunnin rajan kaupallisessa tuotannossaan.

Olkiluoto 2:n kaupallinen käyttö alkoi vuonna 1982. Sen käyttökerroin on alkuvuosien jälkeen ollut jatkuvasti korkeaa kansainvälistä tasoa. Vuosihuolloissa tehtyjen modernisointien jälkeen sekä Olkiluoto 1:n että Olkiluoto 2:n nettoteho on nyt 880 megawattia.

Olkiluoto 2:n tuotantotulos vuonna 2012 oli 7,48 terawattituntia. Tulos oli Olkiluodon laitosyksiköiden käyttöhistorian paras. Kakkosyksikkö teki myös käyttökertoimella mitattuna oman ennätyksensä, 96,9 %. - Ennätystuotantoon päästiin lyhyen vuosihuollon, laitosyksikön häiriöttömän toiminnan ja vuosihuollossa tehtyjen laitosparannusten ansiosta. Tämänkin vuoden tulos tulee olemaan hyvä, vaikka generaattoriseisokki syyskuussa aiheuttikin pienen kauneusvirheen tuotantodiagrammiin, toteaa tuotantojohtaja Mikko Kosonen.

TVO:n tuottamaa sähköä käytetään lähes koko Suomen alueella noin 140 kunnassa - kodeissa, teollisuudessa, maataloudessa ja palveluissa. Olkiluoto 2:n tuottamalla 200 terawattitunnilla katettaisiin koko Suomen nykyinen sähkön kulutus reilusti yli kahden vuoden ajan.

Tuotantojohtaja Mikko Kosonen, puh. 02 8381 2100.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu suomalainen ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti kohtuuhintaista sähköenergiaa suomalaisille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus oli noin kuudesosa vuoden 2012 sähkön käytöstä Suomessa. Puhdas energiantuotanto palvelee suomalaisen yhteiskunnan lisäksi myös globaalia ympäristörasituksen vähentämistä.