Olkiluoto 2 takaisin sähköntuotantoon tiistaina 17. syyskuuta

TVO:n ja generaattoritoimittajan asiantuntijat ovat korjaamassa Olkiluoto 2 -ydinvoimalaitosyksikön maanantaisen turbiinipikasulun laukaissutta generaattorivikaa. Tämän hetkisen arvion mukaan OL2 on takaisin sähköntuotannossa tiistaina 17. syyskuuta.

Häiriön aiheutti generaattorin ilmajäähdytinpiirin virtauksen heikentyminen. Vian tarkempaa syytä analysoidaan edelleen ja generaattorin kunto varmistetaan vielä lisämittauksin. Olkiluodossa on lisäksi säilössä käyttövalmis varageneraattori, joka voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön.

Tämän tyyppinen ydinvoimalaitoksen alasajo on harvinaista, mutta ei tavatonta. Asialla ei ole vaikutusta ydinturvallisuuteen.

Lisätietoja: Tuotantojohtaja Mikko Kosonen, puh. 02 8381 2100.