Standard & Poor's alensi TVO:n luottoluokitusta

Luottoluokittaja Standard & Poor's (S&P) alensi 28. toukokuuta 2015 Teollisuuden Voiman (TVO) luottoluokituksen tasolta BBB/A-2 tasolle BBB-/A3. TVO:n tulevaisuuden näkymät S&P arvioi negatiivisiksi .

Standard & Poor'sin mukaan TVO:n luottoluokituksen alentaminen on seurausta TVO:n kilpailukyvyn heikentymisestä, jonka syynä ovat alentuneet sähkön markkinahinnat ja Olkiluoto 3 -laitosyksikön valmistumisen viivästymisestä aiheutuva tuotantokustannusten kohoamisen riski. TVO:n osakkailleen tuottama kustannushyöty saattaa S&P:n mukaan näiden syiden takia heikentyä.

Rahoitusjohtaja Lauri Piekkari, Teollisuuden Voima Oyj, puh. 09 6180 6110.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa Suomen vuosittaisesta sähkön käytöstä. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee suomalaista yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta.