Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus tammikuu–kesäkuu 2014

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla Teollisuuden Voiman sähköntuotanto Olkiluoto 1 ja Olkiluoto 2 -laitosyksiköillä jatkui turvallisesti ja luotettavasti. Rakenteilla olevan Olkiluoto 3 -laitosyksikön reaktorin suojarakennuksen paine- ja tiiveyskokeet on tehty onnistuneesti. Automaation suunnittelu ja testaukset jatkuivat. TVO jätti valtioneuvostolle hakemuksen, jossa se pyytää, että Olkiluoto 4 -laitosyksikön periaatepäätöksen voimassaoloaikaa jatketaan ja rakentamislupahakemuksen jättämiselle asetetaan uusi määräaika.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella 1.1.–30.6.2014 oli 169,2 (1.1.–30.6.2013: 194,9) miljoonaa euroa. Sähkön toimitusmäärä osakkaille oli 7 183,0 (7 651,6) GWh. Liikevaihdon aleneminen johtuu pääosin Meri-Porin alhaisemmasta sähkön toimituksesta edelliseen vuoteen verrattuna.

TVO toimii omakustannusperiaatteella (Mankala-periaatteella). TVO:n tavoitteena ei ole tuottaa voittoa eikä jakaa osinkoa. Kustannukset veloitetaan osakkailta sähkön hinnassa, jolloin katsauskauden tulos on lähtökohtaisesti nolla. Toimintaperiaatteesta johtuen tulokseen perustuvia tunnuslukuja ei esitetä.

Lisätietoja: Talousjohtaja Anja Ussa, puh. 02 8381 6100.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu suomalainen ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti sähköä suomalaisille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus oli noin kuudesosa vuoden 2013 sähkön käytöstä Suomessa. Puhdas energiantuotanto palvelee suomalaisen yhteiskunnan lisäksi myös globaalia ympäristörasituksen vähentämistä.