Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus tammikuu–maaliskuu 2017

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Teollisuuden Voiman sähköntuotanto Olkiluoto 1 ja 2 ‑laitosyksiköillä jatkui turvallisesti ja luotettavasti. Olkiluoto 3 EPR -laitosyksikön asennustyöt ja prosessijärjestelmien testaukset jatkuivat. OL3-käyttöhenkilöstön simulaattorikoulutus käynnistyi helmikuussa mahdollistaen lisensiointikoulutuksen loppuunsaattamisen. Posivan kapselointilaitoksen pohjan louhintatyöt valmistuvat kevään aikana.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella 1.1.–31.3.2017 oli 82,4 (1.1.–31.3.2016: 92,8) miljoonaa euroa. Sähkön toimitusmäärä osakkaille oli 3 827,5 (4 049,5) GWh. Sähkön alhaisempi toimitusmäärä osakkaille johtuu lähinnä Meri-Porin edellisvuotta vähäisemmästä toimitusmäärästä.

TVO toimii omakustannusperiaatteella (Mankala-periaate). TVO:n tavoitteena ei ole tuottaa voittoa eikä jakaa osinkoa. Kustannukset veloitetaan osakkailta sähkön hinnassa, jolloin katsauskauden tulos on lähtökohtaisesti nolla, ellei erityisistä olosuhteista muuta johdu. Toimintaperiaatteesta johtuen tulokseen perustuvia tunnuslukuja ei esitetä.

Liite:
TVO OVK Q1 2017 final

toimitusjohtaja Jarmo Tanhua, puh. 02 8381 2000
talousjohtaja Anja Ussa, puh. 02 8381 6100

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti lähes 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.