TVO edellyttää Arevalta suunnitelmaa OL3-projektissa jäljellä olevien töiden loppuunsaattamiseksi

Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyksikköä kiinteähintaisella avaimet käteen -sopimuksella rakentava Areva-Siemens -konsortio on kertonut, että se keskittää työpanokset kiireellisiin ja projektin kannalta kriittisimpiin suunnittelutehtäviin. Samalla laitostoimittaja suunnittelee vähentävänsä OL3-työmaalla toimivien alihankkijoiden ja työntekijöiden määrää.

- Odotamme Arevalta tarkempaa selvitystä suunnitelluista muutoksista ja työpanosten kohdentamisesta. TVO:lla ei ole edellytyksiä arvioida suunnitelman vaikutuksia aikatauluun, emmekä ole saaneet laitostoimittajalta edellyttämäämme selvitystä projektin kokonaisaikataulusta. Meidän mielestämme aikatauluselvitys pitää tehdä valmiiksi ensin, ja vasta sen jälkeen päättää resurssisuunnittelusta, OL3-projektista TVO:lla vastaava johtaja Jouni Silvennoinen sanoo.

- Toimintaa rakennustyömaalla pitää tehostaa ja aikataulun kannalta tärkeimpiin tehtäviin kuten laitos- ja automaatiosuunnitteluun sekä automaatiotestauksen aloittamiseen tulee laittaa lisäpanostuksia, Silvennoinen linjaa.

Tärkeää on, että OL3-ydinvoimalaitosyksikkö valmistuu viivytyksittä ja mahdollisimman nopeasti. Laitostoimittajan tulee esittää selkeä suunnitelma lopputöistä.

Kiinteähintaisella avaimet käteen -sopimuksella laitosyksikköä rakentava laitostoimittaja on vastuussa projektin aikataulusta ja loppuunsaattamisesta.

Lisätietoja: OL3-projektin johtaja Jouni Silvennoinen, puh. 02-8381 4100

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu suomalainen ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti kohtuuhintaista sähköenergiaa suomalaisille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus oli noin kuudesosa vuoden 2012 sähkön käytöstä Suomessa. Puhdas energiantuotanto palvelee suomalaisen yhteiskunnan lisäksi myös globaalia ympäristörasituksen vähentämistä.