TVO on erittäin tyytyväinen eduskunnan ydinvoimapäätökseen

Teollisuuden Voimassa otettiin erittäin tyytyväisenä vastaan tieto siitä, että eduskunta vahvisti valtioneuvoston myönteiset periaatepäätökset Olkiluoto 4 -ydinvoimalaitosyksikön rakentamisesta ja Posivan loppusijoitustilan laajentamisesta yksikön käytetyn polttoaineen loppusijoitusta varten. - Nyt tehty päätös on tärkeä ja tervetullut asia koko henkilöstöllemme ja luonnollisesti erittäin merkittävä päätös omistajakunnallemme ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle, TVO:n toimitusjohtaja Jarmo Tanhua totesi.

- Tämä oli meille erittäin mieluinen ja tervetullut päätös hakemuksen yli kolmivuotiselle käsittelyvaiheelle. Voimme nyt valmistella hanketta eteenpäin. Neljännen ydinvoimalaitosyksikkömme tuottamasta sähköstä hyötyvät suomalaisen teollisuuden lisäksi myös kotitaloudet ja palvelusektori, toimitusjohtaja Jarmo Tanhua sanoo.

- Tämänpäiväinen päätös on tärkeä virstanpylväs tiellä kohti EU:n vision mukaista hiilineutraalia energiantuotantoa. Sähköntuotannossa pääsemme merkittäviin päästövähennyksiin panostamalla ydinvoimaan ja uusiutuvaan energiaan, Tanhua toteaa.

TVO jatkaa periaatepäätöksen saatuaan hankkeen valmistelua ja laitosvaihtoehtojen suunnittelu- ja luvitustyötä. Uuden laitosyksikön rakentamispaikka on Eurajoen Olkiluoto.

- Periaatepäätöksen saatuamme jatkamme soveltuvuusselvityksiä laitostoimittajien ja eri tahojen kanssa,  ja teemme muita suuren hankkeen vaatimia valmistelutoimenpiteitä, OL4-projektin päällikkö Olli-Pekka Luhta kertoo. - Meillä on erinomainen laitospaikka neljännelle yksikölle ja voimme nyt hyödyntää pitkäaikaista kokemustamme ydinvoiman käytöstä ja ainutlaatuista osaamistamme modernin laitosyksikön rakennuttamisesta.

Lisätietoja antavat:

toimitusjohtaja Jarmo Tanhua, puh. 09 6180 2500
OL4-projektin päällikkö Olli-Pekka Luhta, puh. 02 8381 5150
johtava asiantuntija Anneli Nikula, puh. 09 6180 2505.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu suomalainen ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti kohtuuhintaista sähköenergiaa suomalaisille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus oli noin kuudesosa vuoden 2009 sähkön käytöstä Suomessa. Puhdas energiantuotanto palvelee suomalaisen yhteiskunnan lisäksi myös globaalia ympäristörasituksen vähentämistä

www.tvo.fi