TVO solmi merkittävän sopimuksen pääkiertopumppujen uusinnasta

TVO jatkaa käynnissä olevien laitosyksiköiden jo pitkään jatkunutta modernisointityötä. Heinäkuussa solmittu sopimus Westinghouse Electric Swedenin (WSE) kanssa kattaa Olkiluoto 1:n ja 2:n pääkiertopumppujen uusinnan. Sopimus sisältää 12 pääkiertopumppua ja sen arvo on yli 40 miljoonaa euroa.

Olkiluoto 1:n ja 2:n pääkiertopumppujen uusinta toteutetaan "avaimet käteen" -periaatteella, jossa WSE on sopimuskumppani ja vastaa toimituksen asennuksesta ja erikoistyökalujen valmistuksesta sekä pumppujen suunnittelusta yhdessä niiden valmistajan (KSB Group) kanssa. TVO vastaa sopimuksessa määritellyistä asennuksen aikaisista tukipalveluiden järjestämisestä.

- Pääkiertopumppujen uusinta on yksi TVO:n historian merkittävimmistä modernisointitöistä. Nykyiset pumput ovat olleet toiminnassa 35 vuotta ja niiden vaihdolla varmistetaan osaltaan laitosyksiköiden luotettava ja turvallinen toiminta jatkossakin, kertoo tekniikkajohtaja Sami Jakonen TVO:lta.

Pääkiertopumppujen tehtävänä on pumpata vesi reaktorisydämen läpi. Uudet pumput kykenevät tuottamaan nykyistä suuremman virtauksen.

Pääkiertopumput vaihdetaan huoltoseisokeissa vuosina 2016–2018 niin, että OL1:lle asennetaan ensin yksi pumppu, jonka toimintaa testataan. Tämän jälkeen OL2:lle vaihdetaan kaikki kuusi pumppua vuonna 2017 ja lopulta myös jäljellä olevat OL1:n vanhat pumput uusitaan.

Lisätiedot:

Tekniikkajohtaja Sami Jakonen, puh. 02 8381 3300

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu suomalainen ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti sähköä suomalaisille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus oli noin kuudesosa vuoden 2013 sähkön käytöstä Suomessa. Puhdas energiantuotanto palvelee suomalaisen yhteiskunnan lisäksi myös globaalia ympäristörasituksen vähentämistä.