DEGREES OF FREEDOM – robotit kohtaavat esi-isänsä Taiteilija Markku Salon installaatio Espan lavalla 7.–15.5.2011

Ensiesitys: 6.5. klo 16-17

Esiintyjät: ABB:n vapaaliikkeiset robotit
Koreografia: Thomas Freundlich

Mikä laite hoitaakaan tänä päivänä haravakoneen tehtävän? Entä kuinka pieneksi onkaan käynyt äänitorvellisen gramofonin nykyserkku mp3-soitin? Taiteilija Markku Salon Esplanadin lavalle toukokuussa nouseva Degrees of Freedom -installaatio käsittelee turhan ja tarpeellisen tavarantuotannon rajapintaa, ja haastaa pohtimaan, milloin tekniikan arvostus on yliarvostusta.

Tarinallisessa teoksessa kaksi ABB:n vapaaliikkeistä teollisuusrobottia herää uneen, jossa ne huomaavat olevansa keskellä vanhoja romuja. Esineet ovat joskus toimineet, ja olleet hyödyksi ja iloksi ihmisille, mutta ovat nyt hylättyjä ja arvottomia. Robotit alkavat tutkia ympärillään olevia esineitä, ja ymmärtävät löytäneensä esi-isänsä. Robotit yrittävät saada niihin eloa, ja muutamaan saavatkin...

Teoksen koreografian ja ohjelmoinnin on toteuttanut tanssitaiteilija Thomas Freundlich. Salo pyysi Freundlichin mukaan teoksen suunnitteluvaiheessa, koska tiesi hänen tehneen tanssiteoksia teollisuusrobottien kanssa.

Degrees of Freedom -teos on yksi 100-vuotisjuhlaansa viettävän Teollisuustaiteen Liitto Ornamon kaupunkitaidetapahtuman teoksista. Oon kaupungissa -tapahtuman teokset on juryttänyt kuvanveistäjä Kari Cavén.

Markku Salo (1954) on tehnyt yhteistyötä ABB:n kanssa myös aiemmin. ABB:n teollisuusrobotit ovat olleet taiteen palveluksessa Suomessa Retretin luolastossa sekä Galleria Uusitalossa ja Ruotsissa Global Art Glass - triennaalissa. Lasitaiteilijana paremmin tunnettu Markku Salo on koulutukseltaan teollinen muotoilija ja kuvataiteilija, joten kiinnostus tekniikkaan ja kuvalliseen ilmaisuun ovat liittyneet yhteen hänen uransa alkuajoista lähtien.

Teoksen toteuttamiseen on saatu julkista tukea valtion muotoilutoimikunnalta.

Degrees of Freedom – robotit kohtaavat esi-isänsä

Esplanadin soittolava, Helsinki

Ensiesitys: 6.5. klo 16-17

Esitysajat: 7.-15.5.2011, ma-pe klo 12-20 ja la-su klo 11-17

Esitykset: kolme kertaa tunnissa (tasatunnein, 20 yli ja 20 vaille) Kesto n. 10 min.

Tuottaja Elina Pekkala / Ornamo, elina.pekkala@ornamo.fi, puh. 043 2112 723

Taiteilija Markku Salo, puh. 0400 606 585, www.markkusalo.com