Suomalaista muotoilua esillä Oslossa huhtikuussa

Muotoilijat ’10 Finnish Designer Awards -näyttely 15.4.–30.5.2010 Suomalais-norjalainen kulttuuri-instituutti, Kristian Augusts gate 5, Oslo Avajaiset 15.4. klo 18, Tervetuloa!

Teollisuustaiteen Liitto Ornamon ja Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafian Muotoilijat ’10 -palkintonäyttely on esillä suomalais-norjalaisen kulttuuri-instituutin galleriassa Oslossa 15.4.–30.5.2010. Näyttely oli tämän vuoden alussa esillä Design Forumissa Helsingissä. Muotoilijat ’10 -näyttelyssä ja sen yhteydessä ilmestyneessä julkaisussa valotetaan vuoden 2010 palkittujen suunnittelijoiden ja taiteilijoiden arkipäivän työskentelyä ja esitellään heidän töitään. Muotoilijoiden tuotevalikoimasta löytyy arkipäivän esineitä, huonekaluja, extreme-asuja, keramiikka- ja tekstiilitaidetta sekä fontteja. Muotoilualan järjestöt Ornamo ja Grafia tuovat esiin alan monipuolisuutta ja korkeaa tasoa palkitsemalla vuosittain ansioituneita jäseniään. Kunniapalkinnot ovat oman ammattiyhteisön antamia tunnustuksia. Palkinnon kriteereinä ovat mm. innovatiivisuus, taiteellisuus, ajankohtaisuus, kiinnostavuus tai pitkä, ansiokas ura. Aiemmat Muotoilijat-näyttelyt ovat olleet Helsingin lisäksi esillä Berliinissä vuonna 2008 sekä Brysselissä, Eindhovenissa ja Madridissa vuonna 2009. Grafia palkitsee: Vuoden graafikko 2010 Sami Kortemäki Sami Kortemäki perusti Underwaren vuonna 1999 yhdessä saksalaisen Akiem Helmlingin ja hollantilaisen Bas Jacobsin kanssa. Underware on erottunut laadukkaalla ja suppean harkitulla valikoimalla, sekä omintakeisella toimintatavallaan yhdeksi maailman tunnetuimmista riippumattomista kirjainmuotoiluyrityksistä. Teollisuustaiteen Liitto Ornamo palkitsee: Vuoden huonekalusuunnittelija 2010 Timo Ripatti Sisustusarkkitehti Timo Ripatin muotoilu edustaa tinkimätöntä suunnittelijaluonnetta, itsevarmuutta ja ajankohtaista näkemystä. Hänelle myönnettiin myös Sisustusarkkitehdit SIO ry:n vuoden 2009 Huonekalupalkinto Ellipse-tuolin suunnittelusta. Vuoden keramiikkataiteilija 2010 Kirsi Kivivirta Keraamikko Kirsi Kivivirran mosaiikkimaiset keramiikkateokset ovat äärimmilleen harkittuja hienoine yksityiskohtineen. Hän on osallistunut lukuisiin näyttelyihin ja työpajoihin sekä kotimaassa että ulkomailla. Kivivirta valmistaa myös tilaustyönä uniikkeja keraamisia sisustuslaattoja ja istuimia. Vuoden vaatetussuunnittelija 2010 Kia Koski Vaatesuunnittelija Kia Koski on jo uransa alussa erikoistunut urheilu- ja vapaa-ajan vaatetuksen suunnitteluun. Hän on työskennellyt 1980-luvun alusta lähtien suomalaisessa vaatetusteollisuudessa. Koski tuntee hyvin pohjoismaisen ilmaston vaatimukset. Vuoden tekstiilitaiteilija 2010 Aino Kajaniemi Tekstiilitaiteilija Aino Kajaniemen kuvakudosteoksia on ollut esillä lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä näyttelyissä. Niitä on hankittu sekä yksityisiin että julkisiin tiloihin mm. kirkkotekstiileiksi. Aiheet heijastelevat läheisesti ihmisen elämään liittyviä tunnelmia, tunteita ja tilanteita. Vuoden teollinen muotoilija 2010 Arni Aromaa & Sauli Suomela Teolliset muotoilijat Arni Aromaa ja Sauli Suomela ovat yhdeksänhenkisen Pentagon Design muotoilutoimiston perustajia ja toimivat yrityksen muotoilujohtajina. Yritys toimii tuotemuotoilun, strategisen muotoilun ja konseptisuunnittelun alueilla. Lisätietoja ja kuvapyynnöt Teollisuustaiteen Liitto Ornamo ry: Petra Ilonen p. 09-68777 422, 046-878 2572, muotoilu@ornamo.fi Minna Borg p. 09-68777 411, 046-878 2570, info@ornamo.fi www.ornamo.fi Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafia ry: Katja Ojala p. 09-601 941, 040-8473 875, katja.ojala@grafia.fi www.grafia.fi Kuvapankki: www.ornamo.fi > AJANKOHTAISTA > kuvapankki Median edustajat voivat ottaa myös suoraan yhteyttä palkittuihin: Sami Kortemäki, 09-673 271, sami@underware.nl, www.underware.nl Timo Ripatti, 050-68 109, timo@studioripatti.fi, timo@coolcorporation.fi, www.studioripatti.com Kirsi Kivivirta, 050-543 3735, info@kivivirta.com, www.kivivirta.com Kia Koski, 040-539 5308, kia.koski@kolumbus.fi, www.finnishdesigners.fi/kiakoski Aino Kajaniemi, 050-327 9462, aino.kajaniemi@elisanet.fi, www.elsianet.fi/aino.kajaniemi Arni Aromaa, 010-843 5501, arni.aromaa@pentagondesign.fi, www.pentagondesign.fi Sauli Suomela, 010-843 5502, sauli.suomela@pentagondesign.fi, www.pentagondesign.fi