Tervetuloa kuulemaan juhlavuoden tapahtumista Designmuseoon ti 28.9.2010 klo 10!

Vuonna 2011 tulee kuluneeksi sata vuotta muotoilija, professori Kaj Franckin syntymästä. Franck on suomalaisen muotoiluhistorian johtaviin hahmoihin kuuluva tekijä, joka toimi useiden muotoilijasukupolvien opettajana ja oli aikansa taideteollisuusalan vaikuttaja. Hänen suunnittelemiaan Teema-astioita ja Kartio-laseja löytyy edelleen melkein jokaisen suomalaisen kodista.

Franckin juhlavuoden järjestelyjä organisoimaan koottiin työryhmä, jossa ovat edustettuina mm. Aalto-yliopiston Taideteollinen korkeakoulu, Teollisuustaiteen Liitto Ornamo, Design Forum Finland, Designmuseo ja Iittala. Lisäksi suunnittelutyössä on ollut mukana Franckin tuotantoa tuntevia erityisasiantuntijoita. Juhlavuoden ennennäkemättömän laajaan ohjelmaan kuuluvat mm. Designmuseon, Suomen lasimuseon ja Design Forum Finlandin näyttelyt, julkaisuja, luentosarja, juhlaraha ja erikoispostimerkki.

Juhlavuoden verkkosivut avautuvat vuoden 2011 alussa osoitteessa www.kajfranck100.fi.

Tiedotustilaisuudessa Designmuseossa juhlavuoden tapahtumista ovat kertomassa niiden järjestäjät.

Samalla julkistetaan graafikko Aimo Katajamäen suunnittelema juhlavuoden tunnus.

Tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.

tiedottaja Päivi Balomenos, Designmuseo

paivi.balomenos@designmuseum.fi, p. (09) 6220 5428

päätoimittaja Anne Veinola, Design Forum Finland

anne.veinola@designforum.fi, p. (09) 6220 8119

Yrityksestä

Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO on muotoilijoiden valtakunnallinen aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Järjestön jäsenet toimivat teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO on perustettu vuonna 1911.