• Teosto/

Musiikintekijöille ja -kustantajille 51,6 miljoonaa euroa Teostosta vuonna 2016

Musiikintekijät ja -kustantajat saivat vuonna 2016 Teostosta 51,6 miljoonaa euroa korvauksia musiikkinsa käytöstä. Summasta 25,4 miljoonaa euroa maksettiin kotimaisille ja 26,2 miljoonaa euroa ulkomaisille musiikintekijöille ja -kustantajille. Kotimaisille musiikintekijöille maksetut korvaukset kasvoivat 17 prosenttia.

”Tavoitteenamme on olla musiikintekijöille tehokas ja luotettava kumppani, joka varmistaa, että he saavat korvauksen musiikkinsa käytöstä. Vuosi 2016 oli meille onnistunut: keräsimme musiikin käytön korvauksia 6,4 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisenä vuonna, ja kotimaisille musiikintekijöille maksetut korvaukset kasvoivat 17 prosenttia”, Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä summaa vuotta 2016.

Radio ja televisio merkittävimmät tulonlähteet

Teosto keräsi vuonna 2016 Suomessa musiikin käytöstä korvauksia 59,4 miljoonaa euroa. Summasta 54 % on peräisin musiikin käytöstä radiossa ja televisiossa, 14 % taustamusiikin käytöstä, 13 % tapahtumista ja konserteista sekä 12 % verkon musiikki- ja videopalveluista.

”Radio ja televisio ovat tekijänoikeuskorvausten osalta edelleen merkittävä tulonlähde musiikintekijöille. Radio on erityisen tärkeä kotimaisille tekijöille, koska radiokanavilla soitetaan paljon suomalaista musiikkia. Näin ollen radioiden maksamista korvauksista suuri osa maksetaan kotimaisille musiikintekijöillemme”, Sipilä kertoo.

Online-palveluista kerätyt korvaukset ovat olleet jo useamman vuoden kasvussa. Vuonna 2016 online-korvaukset nousivat 7 miljoonaan euroon. Online-puolen kasvua selittää se, että yhä useampi suomalainen on siirtynyt käyttämään ilmaisten online-palveluiden sijaan maksullisia musiikki- ja videopalveluita.

Ulkomaan korvaukset kasvussa

Ulkomailla esitetystä musiikista maksettiin korvauksia 3,8 miljoonaa euroa suomalaisille musiikintekijöille ja -kustantajille. Ulkomaan korvauksissa oli kasvua 27 % edelliseen vuoteen nähden. Kasvuun vaikutti muun muassa Sibeliuksen juhlavuosi, jonka kunniaksi Sibeliuksen musiikki soi taajaan ympäri maailman.

Kaikkiaan Teoston kautta musiikintekijöille ja -kustantajille maksettavia tekijänoikeuskorvauksia kertyi 70,6 miljoonaa euroa vuodelta 2016. Summa sisältää Teoston ja muiden tekijänoikeusjärjestöjen keräämät korvaukset sekä yksityisen kopioinnin hyvityksen Teoston asiakkaille. Teoston kuluprosentti vuonna 2016 oli 14,9.

Teoston vuosi 2016 pähkinänkuoressa:

• Teosto tilitti musiikintekijöille ja -kustantajille 51,6 miljoonaa euroa vuonna 2016.

• Tilitykset kotimaisille musiikintekijöille olivat 25,4 miljoonaa euroa. Korvauksissa oli kasvua 17 %.

• Ulkomailta tulevat tilitykset kasvoivat 27 % ollen 3,8 miljoonaa euroa.

• Kaikkiaan tekijänoikeuskorvauksia kertyi yhteensä 70,6 miljoonaa euroa.

• Radion ja tv:n osuus kerätyistä korvauksista oli 54 %.

• Online-palveluiden korvaukset kasvoivat 7 miljoonaan euroon.

Teoston vuosikertomus ja tilinpäätös verkossa: https://www.teosto.fi/vuosikertomus-2016/

Katri Sipilä, toimitusjohtaja, Teosto
puh. 09 6810 1201, katri.sipila@teosto.fi

Jenni Pekkinen, viestintäjohtaja, Teosto
puh. 09 6810 1335, jenni.pekkinen@teosto.fi

Teosto on musiikintekijöiden voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo vuodesta 1928. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 30 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2016 musiikintekijöille ja -kustantajille musiikinkäyttökorvauksia 59,4 miljoonaa euroa.