Teosto sijoittajaksi kotimaiseen Artist Exchangeen

Teosto ja start-up-yritys Artist Exchange ovat allekirjoittaneet tänään sopimuksen, jonka myötä Teostosta tulee Artist Exchangen omistaja 5 prosentin osuudella. Organisaatiot alkavat tehdä kehitysyhteistyötä, jonka tavoitteena on kehittää erityisesti musiikin esittäjiä ja live-musiikin ostajia hyödyttäviä digitaalisia palveluita.

Kyseessä on Teoston ensimmäinen sijoitus start-up-yritykseen.

”Omistajuus start-up-yrityksessä on mielenkiintoinen uusi avaus Teostolle. Musiikkiala muuttuu nopeasti, ja koemme tärkeäksi toimia erilaisissa verkostoissa, jotka hyödyttävät musiikin tekijöitä ja esittäjiä. Sijoittaminen musiikkialan digitalisaatioon tähtävään start-upiin tukee omaa strategiaamme ja hyödyttää toivottavasti toimialaa laajemminkin.”, Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä kommentoi.

”Artist Exchangen visiona on helpottaa livemusiikin ostamista innovatiivisen verkkopalvelun avulla sekä Suomessa että myös kansainvälisesti. Koemme, että yhteistyö Teoston kaltaisen musiikkialan keskeisen toimijan kanssa edistää visiomme toteutumista ja avaa meille uusia mahdollisuuksia palvella asiakkaitamme.”, Artist Exchangen toimitusjohtaja Heikki Raulo kertoo.

Artist Exchangen muita omistajia ovat yrityksen toimivan johdon lisäksi mm. Takeoff Partners, Sanoma Digitalin liiketoimintajohtaja Marja-Leena Tuomola ja Sunrise Avenue -yhtyeen keulakuvana parhaiten tunnettu Samu Haber.

Yhteistyötä palvelukehityksessä

Sekä Teosto että Artist Exchange ovat kehittäneet digitaalisia palveluita elävän musiikin alueella. Teosto lanseerasi lokakuussa 2015 musiikin esittäjille tarkoitetun Keikkamobiili-palvelun, jolla artistit ja esiintyjät voivat ilmoittaa keikoilla ja konserteissa esittämänsä musiikin tiedot Teostolle. Artist Exchange julkaisi keväällä 2016 osoitteessa www.artistexchange.fi verkkopalvelun, jonka kautta niin musiikkialan ammattilaiset, yritykset kuin yksityishenkilötkin voivat ostaa artisteja tapahtumiinsa Suomen laajimmasta valikoimasta - ja livemusiikin myyjät voivat vastaavasti myydä edustamiensa artistien keikkoja.

”Olemme molemmat kehittäneet digitaalisia palveluita elävän musiikin alueella, joten myös yhteistyö tällä saralla on erityisen mielekästä. Tavoitteenamme on kehittää palveluita, jotka helpottavat kotimaisen musiikin käyttöä tapahtumissa ja vauhdittavat pitkällä tähtäimellä musiikkitapahtumien määrän kasvua. Ihannetapauksessa voimme tarjota artisteilla ja esiintyjille yhden palvelun, jossa he voivat hallinnoida kaikkea esiintymisiin liittyvää toimintaansa”, Teoston kehitysjohtaja Roope Pajasmaa kommentoi.

Roope Pajasmaa, Teosto, puh. +358 50 365 8351, roope.pajasmaa@teosto.fi

Heikki Raulo, Artist Exchange, puh. +358 40 7191589, heikki.raulo@artistexchange.fi

Artist Exchange julkaisi keväällä 2016 verkkopalvelun, jonka avulla kuka tahansa voi ostaa Suomen suosituimpien artistien live-esiintymisiä. Tuoreen rahoituskierroksen jälkeen Artist Exchange on kerännyt yli miljoona euroa siemenrahoitusta ja yrityksen tiimissä on yhdeksän työntekijää. Yrityksen palvelun asiakkaina on yli 20 merkittävää suomalaista ohjelmatoimistoa ja palvelussa on saatavilla noin 700 musiikkiartistia. Artist Exchangen visiona on johtaa livemusiikkialan digitalisaatiota globaalisti ja tarjota sekä livemusiikin ostajille että myyjille tehokkaimmat työkalut keikkojen buukkaamiseen. Yrityksen verkkopalvelu löytyy osoitteesta www.artistexchange.fi.

Teosto on voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja voi halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Teosto edustaa 30 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2015 musiikintekijöille ja -kustantajille musiikinkäyttökorvauksia 53 miljoonaa euroa.