Data ja älypalvelut tulevaisuuden asumisen trendeinä – apua myös naapurisovun säilymiseen

Digitalisaatio tekee asumisesta yhä älykkäämpää. Tieto ja ruotsalainen TNS-Sifo toteuttivat tutkimuksen, jossa selvitettiin mielipiteitä tulevaisuuden asumisesta. Tiedon Taneli Tikka visioi, että tulevaisuudessa asumisen kehittämisessä tärkeäksi nousevat data ja älypalvelut. Älyratkaisuilla voidaan tuoda apua myös naapurisovun säilymiseen.

Tieto on mukana tutkimusprojektissa, jossa tutkitaan innovatiivisia ratkaisuja tulevaisuuden asumiseen. Testiympäristö nimeltään HSB Living Lab Göteborgissa tuo yhteen eri alojen innovaattoreita, jotka tutkivat tulevaisuuden koteja. Mukana on Tiedon lisäksi mm. NASA ja Electrolux.

Kesäkuun alussa HSB Living Labiin muuttaa kolmisenkymmentä opiskelijaa ja tutkijaa. Heidän asumisensa kautta tutkitaan asumiseen liittyvää uutta teknologiaa, materiaalien kestävyyttä, arkkitehtuuria ja sosiaalista kanssakäymistä tuhansien älykkäiden sensoreiden ja edistyneiden IT-ratkaisujen avulla.

Tieto toimii projektissa IT-kumppanina ja toteutti TNS-Sifon kanssa tutkimuksen, jossa kartoitettiin ruotsalaisten näkemyksiä tulevaisuuden asumisesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ympäristöympäristöystävällisyys, turvallisuus ja älykkäät arkea helpottavat ratkaisut ovat asukkaille tärkeitä: 64 % pitää ympäristöystävällisiä ratkaisuja tärkeimpänä osa-alueena tulevaisuuden asumisen kehittämisessä. Melkein puolet (46 %) piti arkea helpottavia älykkäitä IT- ja tekniikkaratkaisuja tärkeinä.

”Data tulee olemaan monin tavoin merkityksellistä tulevaisuuden asumisessa. Datan ja älypalveluiden avulla kaikki asumiseen liittyvät riskit on helpompi havaita ja ennaltaehkäistä ja siten tehdä kokonaisuudessaan asuinympäristöstä turvallisempi”, kommentoi Taneli Tikka, Tiedon teollisen internetin start-upin vetäjä.

”Verkkoon kytketyt laitteet voivat myös monin tavoin lisätä asukkaiden asuinmukavuutta. Käyttäjän datan mukaan säätyvä viihdejärjestelmä, ilmastointi, personoitu valaistus ja kodin yleinen älykäs ympäristö tulee tulevaisuudessa olemaan entistä tärkeämpää”, jatkaa Tikka.

Tehdyn tutkimuksen mukaan älykkäät kodinkoneet kiinnostavat erityisesti nuoria: Häikäisevän suuri osuus, 50 %, 16–29-vuotiaista pitää älykkäitä kodinkoneita hyödyllisinä. Lisäksi jopa 60 % haluaisi seurata, ohjata ja hallita asunnon energiankulutusta sovelluksen kautta.

”Älylaitteet tulevat myös optimoimaan luonnonvarojen käyttöä. Jätteiden huolto, vedenkulutus ja energiankäyttö voidaan tulevaisuudessa optimoida asukkaiden mukaan”, Tikka jatkaa. ”Tulevaisuudessa sekä energiankulutus että -tuotanto tulee olemaan lähempänä asukasta”, visioi Tikka.

Myös Tiedon ja TNS-Sifon tutkimus tukee väitettä. Ruotsalaisia eniten kiinnostavat kestävät ratkaisut ovat mahdollisuus tuottaa, kuluttaa ja myydä eteenpäin sähköä yhdessä naapureiden kanssa (40 %) sekä passiivitalossa asuminen (40 %).

Pesutupa luo eniten kiistaa

Tilat, jotka aiheuttavat naapureiden keskuudessa eniten riitaa Ruotsissa ovat pesutupa (63 %), jätehuone tai jätekuilu (34 %), porraskäytävä ja hissi (15 %) sekä pyörätila ja autotalli (15 %).

”Uudet digitaaliset ratkaisut voivat auttaa jännitteiden purkamisessa esimerkiksi helpottamalla varausjärjestelmän käyttöä tai kertomalla, missä taloyhtiön yhteiset tavarat sijaitsevat. Sisäänrakennettujen sensoreiden ansiosta isännöitsijät voivat vuorostaan saada reaaliaikaista tietoa esimerkiksi mahdollisista kosteusvaurioista seinissä. Tekniikan avulla talo saa ikään kuin oman äänen, sanoo Tiedolla palvelusuunnittelijana ja projektipäällikkönä työskentelevä Linnea Källgård.

Lisätietoa tutkimuksesta
Tutkimus toteutettiin TNS Sifon verkkopaneelin kautta, jonka osallistujat ovat 16–74-vuotiaita Ruotsin kansalaisia. Tutkimustulokset on painotettu siten, että ne edustavat valtakunnallisesti sukupuolen, iän ja alueen mukaan.  Tuhat haastattelua toteutettiin toukokuun 2–9.2016 välisenä aikana.
Lisätietoa yhteistyöstä HSB Living Labin kanssa:

Taneli Tikka, johtaja, Tiedon teollisen internetin startup: taneli.tikka[at]tieto.com, puh. 040 7719 828
Linnea Källgård, palvelusuunnittelija, projektipäällikkö HSB Living lab, Tieto
puh. 073 027 2728, s-posti:
linnea.kallgard[at]tieto.com

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.com