Sote-digitalisaatio etenee: Tieto palkitsi Satakunnan sairaanhoitopiirin sekä Rauman ja Kemin kaupungit innovatiivisesta kehitys- ja uudistustyöstä

Tieto palkitsi terveydenhuollon, sosiaalipalvelujen ja varhaiskasvatuksen innovatiivisia kehittäjiä nyt seitsemännen kerran. Vuoden 2016 Tietoteko-kilpailun voittajat tulevat Satakunnasta, Raumalta ja Kemistä.

”Digitalisaatio luo edellytykset mittakaavassaan poikkeukselliseen loikkaan kehittää palvelutuotantoa yhtä aikaa asiakaslähtöisemmäksi ja tehokkaammaksi. Innovatiivisuus ja avoin yhteistyö ovat onnistumisen avaimia. Kaikki Tietoteko-finalistit ansaitsevat onnittelut työstään paremman palvelun ja hoidon sekä uusien toimintamallien kehittämisessä”, toteaa Tiedon toimialajohtaja Kari Lappalainen.

Terveydenhuollossa voiton saavutti Satakunnan sairaanhoitopiiri, joka on vienyt läpi poikkeuksellisen laajaa toiminnan tehostamis- ja uudistamistyötä. Satakunnassa on huolehdittu muutoksenhallinnasta esimerkillisesti ja sitoutuminen henkilöstön koulutukseen sekä käyttäjätukeen on ollut vahvaa. Tietojärjestelmiä on hyödynnetty muutoksen tukena kustannustehokkaasti.

Sosiaalipalvelut-kategoriassa kärkeen nousi Rauman kaupunki ennakkoluulottomalla teknologian hyödyntämisellä eri ammattiryhmissä. Kaupunki on valjastanut uuden teknologian kotihoidon tueksi ottamalla tablettisovelluksen monipuolisesti käyttöön. Sovelluksen kautta ajantasaiset lääkitystiedot kulkevat kotihoidon ammattilaisilla vaivattomasti mukana, mikä varmistaa potilasturvallisuutta. Ajasta ja paikasta riippumattomasti saatavilla oleva sovellus on ollut oivallinen tuki myös nopeaa päätöksentekoa edellyttävissä kotiuttamisprosesseissa.

Kemin kaupungin varhaiskasvatus nousi kategoriansa parhaaksi varhaiskasvatuspalveluiden määrätietoisella kehittämisellä ja digitalisoinnilla. Kemissä hyödynnetään tietotekniikkaa laaja-alaisesti ja panostetaan esimerkillisesti vuorovaikutteisiin digitaalisiin toimintoihin. Vaikka mittakaava on ollut laaja, sähköisen asioinnin ja mobiilityön kehityshankkeita on onnistuttu Kemissä viemään maaliin ripeällä aikataululla.

Tietoteko on Tiedon jakama tunnustus, joka kannustaa ja inspiroi jakamaan pieniäkin teknologian hyödyntämiseen liittyviä innovaatioita, joiden ansiosta asiakkaiden ja/tai potilaiden sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten arki sujuvoituu.

Tietoteko-palkinnot jaettiin Tiedon vuosittaisen Kumppanuusforum-tapahtuman yhteydessä Tampereella.
Tapahtumasta Twitterissä: #kumppanuusforum

Kaikki Tietoteko 2016 -finalistit tutustuttavissa:

Kari Lappalainen, toimialajohtaja, sosiaali- ja terveydenhuolto, Tieto Finland,
puh.040 580 5675, kari.a.lappalainen[a]tieto.com

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tiedon tavoitteena on hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla elinikäistä arvoa ihmisille, yrityksille ja yhteiskunnalle. Yhdistämällä ohjelmisto- ja palveluosaamisemme yhdessä innovointiin ja ekosysteemeihin, pyrimme olemaan asiakkaiden ensisijainen valinta liiketoiminnan uudistamisessa. www.tieto.com

Avainsanat: