Tiedon datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö lanseeraa ideakiihdyttämön – toivottaa datakeskeiset ideat tervetulleeksi

Auttaakseen pohjoismaisia organisaatioita hyödyntämään datakeskeisen maailman tarjoamat merkittävät mahdollisuudet Tieto perusti datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön heinäkuussa 2016. Datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö on jo käynnistänyt datakeskeisten ideoiden kehitystyön yhteistyössä asiakkaiden ja ekosysteemin kanssa. Nyt yksikkö julkistaa ideakiihdyttämön, jonka johtoon tulee Taneli Tikka.

Data on uusi vesi – suurin yhteiskunnallisen ja taloudellisen lisäarvon tuottaja tulevaisuudessa. Tieto haluaa innovoida yhdessä ekosysteeminsä kanssa uudenlaisia datakeskeisiä palveluja ja ennennäkemättömiä liiketoimintamalleja. Yhtiön uusi yksikkö kehittää datakeskeisiä ideoita ja muuntaa ne liiketoimintamahdollisuuksiksi ideakiihdyttämön ja kaupallistamisen avulla – Lean Startup ‑metodien mukaisesti.

Tiedon ideakiihdyttämön tavoitteena on kehittää datakeskeisiä ideoita ja testata onko niissä liiketoiminnallista potentiaalia. Ideakiihdyttämö tekee tiivistä yhteistyötä Tiedon koko ekosysteemin kanssa. Partnereina on esimerkiksi pohjoismaisia startuppeja ja innovaattoreita – Tiedon omia dataan perehtyneitä työntekijöitä unohtamatta.

“Datakeskeinen idea tarkoittaa, että data on liikeidean tai liiketoimintalogiikan keskiössä. Esimerkiksi analytiikka, koneoppiminen, tekoäly tai datan välitys ovat kaikki mahdollisia malleja. Idean datakeskeisyyden voi tarkastaa myös käänteisellä tavalla: Mitä tapahtuu, jos poistat datan ideastasi? Analytiikan konsultointi ei juuri muutu, voit jatkaa entiseen malliin. Jos ideasi liittyy esimerkiksi älyroskiksiin sekä optimoituihin reitteihin niiden tyhjentämiseksi ja poistat toiminnasta datan, sinulla ei ole mitään mistä jatkaa. Edellinen ei selkeästi ole datakeskeinen idea, mutta jälkimmäinen puolestaan on aivan datakeskeisyyden ytimessä, kertoo Taneli Tikka, ideakiihdyttämön johtaja.

Tieto haluaa kutsua kaikki mukaan kehittämään datakeskeistä tulevaisuuden liiketoimintaa. Tiedon avulla innovaattorit saavat parhaan mahdollisen ympäristön kehittää datakeskeisiä ideoita parhaiden valmentajien johdolla. Lisäksi Tiedon ainutlaatuinen asema auttaa yhdistämään ideaan parhaat kumppanit ja globaalit teknologiat sekä takaa innovaattoreille pääsyn merkittävään asiakaspotentiaaliin Pohjoismaissa.

"Haemme aktiivisesti datakeskeisiä ideoita ekosysteemistämme. Tiedon ideakiihdyttämö on kuin huippuluokan formulatiimi: superauto odottaa. Kaikki tarpeellinen tekniikka on valmiina ja varikkohenkilöstö on tukena. Kaikki on valmiina sitä varten, että idean omistaja hyppää kuskiksi ja painaa kaasun pohjaan", Tikka jatkaa.

Onko sinulla datakeskeinen idea?

Ota yhteyttä: www.tieto.com/incubator

Tule tapaamaan meitä ArticStartupin Reverse Pitching-tapahtumaan Innovation or Death:
Lisätietoja http://arcticstartup.com/events/reverse-pitching-innovation-death/

Lisämateriaalia:

Lue lisää datakeskeisistä palveluista: www.tieto.com/data-driven

Datakeskeinen liiketoiminta käytännössä: Mitä hyötyä mukautuvasta ylläpidosta voi olla toimistossasi, Tiedon blogi:

Tiedon blogi innovaatioiden luomisesta:

Jessica Diktonius, Tieto, mediasuhteet, jessica.diktonius[at]tieto.com, +358 40 70  991 76

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.