Tiedon datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö tuo tekoälyn terveydenhuoltoon tulevaisuudessa

Tieto tutkii jatkuvasti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia eri toimialoilla. Yksi vuoden 2017 kuumimmista teknologioista on tekoäly. Terveydenhuollossa tekoälyä voidaan hyödyntää ihmislähtöisissä ja datakeskeisissä terveys- ja hyvinvointipalveluissa. Vahvistaakseen avointa ekosysteemiään sekä asemaansa pohjoismaisen terveydenhuollon toimialalla, Tieto liittyi Microsoftin Health Partner Alliance -kumppanuusverkostoon, joka kehittää terveydenhuollon alan tekoälyratkaisuja.

Tiedon datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö auttaa pohjoismaisia organisaatioita hyödyntämään datakeskeisen maailman tarjoamia mahdollisuuksia. Tieto tutkii tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia useilla eri aloilla ja julkisti aiemmin nimittävänsä tekoälyn datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön johtoryhmään voidakseen tutkia datakeskeisen päätöksenteon vaikutuksia käytännössä.

”Data on uusi vesi – elintärkeä elementti tuottaessamme yhteiskunnallista ja taloudellista lisäarvoa tulevaisuudessa. Tiedossa haluamme kehittää datakeskeisiä ideoita ja palveluja uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, avulla. Uskomme, että kaikilla aloilla on mahdollisuus hyödyntää tekoälyä, koska tekoäly voidaan valjastaa löytämään lisäarvoa kaikenlaisesta datasta”, kommentoi Ari Järvelä, datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön johtaja.

Nyt julkistettavan yhteistyön myötä Tiedon mahdollisuudet datakeskeisten palveluiden kehittämiseen nopeutuvat – etenkin terveydenhuollossa. Tiedolla on pitkä historia sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäjänä ja tarjoajana Pohjoismaissa. Datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön strategian mukaisesti yhtiö etsii jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja kumppanuuksia terveydenhuollon ekosysteemissä.

Microsoftin Health Partner Alliance tuo yhteen joukon johtavia sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoajia. Kumppanuusverkoston jäsenet uskovat teknologioiden, kuten tekoälyn, tarjoamiin mahdollisuuksiin terveyspalveluiden kehittämisessä.

”Ilman tekoälyä on mahdotonta ratkaista yhteiskuntamme mittavia haasteita. Tiedon tavoite terveys- ja hyvinvointialalla on edistää personoituja, mutta tehokkaita datakeskeisiä malleja, maksimoida yksittäisten ihmisten hyvinvointi ja vähentää julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia. Kansalaisille tämä tarkoittaa yksilöllisempiä ja nopeampia palveluja”, sanoo Matti Ristimäki, Datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön Public, Health and Wellbeing -alueesta vastaava johtaja.

Tieto kerää aktiivisesti startupeja, kehittäjiä ja tiimejä mukaan datakeskeisten liiketoimintojen kehittämiseen ja panostaa maailmanlaajuisiin ekosysteemeihin.

Lisämateriaalia:
Lue lisää datakeskeisistä palveluista:
www.tieto.com/data-driven

Matti Ristimäen blogi: Harnessing the new era of data in health for more human centric wellbeing:

Jessica Diktonius, Tieto, mediasuhteet, jessica.diktonius[at]tieto.com, +358 40 70  991 76

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.