Tiedon teollisen internetin startup julkistaa Tieto Connect -alustan vauhdittamaan teollista internetiä

Tieto haluaa auttaa pohjoismaisia yrityksiä hyödyntämään teollisen internetin mahdollisuudet. Tiedon teollisen internetin startup on tuonut markkinaan Tieto Connect -alustan, joka perustuu Cumulocityn Internet of Things (IoT) alustaan.

Tieto Connect auttaa yrityksiä keräämään, säilyttämään ja hallitsemaan tietoa tehokkaasti ja näin vauhdittamaan teollisen internetin haltuunottoa. Uuden pilvipohjaisen alustan avulla yritykset voivat luoda erittäin nopeasti – käytännössä jopa minuuteissa – oman teollisen internetin sovelluksensa keräämällä, tallentamalla ja visualisoimalla antureista ja laitteista saatavat tiedot.

“Olen erittäin iloinen teollisen internetin startupimme hyvästä kehityskulusta ja ensimmäisten asiakasprojektiemme toimituksesta. Teollisen internetin suosio kasvaa vauhdilla niin Pohjoismaissa kuin muuallakin maailmassa, ja yhä useampi yritys on tarttumassa sen tarjoamiin huikeisiin mahdollisuuksiin”, toteaa Taneli Tikka, Tiedon teollisen internetin startupin vetäjä.

Tieto Connect -alustaan on sisällytetty analysointityökalut, joiden avulla yritykset saavat täyden hyödyn irti keräämistään tiedoista.

“Analysointityökaluilla yritykset voivat tutkia ja visualisoida dataansa sekä hyödyntää koneoppimista ja edistyksellisiä algoritmeja. Näin datasta saadaan helposti hyödynnettävää tietoa, jonka avulla voidaan nopeuttaa liiketoimintaprosesseja ja löytää asiakkaillemme täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, kertoo Jukka Kuusinen, Tiedon teollisen internetin startupin myyntijohtaja.

“Ennakoimme, että alustalle on kysyntää Tiedon kaikilla asiakastoimialoilla – etenkin valmistavassa teollisuudessa, jossa yritykset hyötyvät koneidensa yhteyksien parantumisesta erityisen paljon", Kuusinen jatkaa.

Johtavien innovaattoreiden ekosysteemi

Teollisen internetin liiketoimintayksikkö toimii Tiedossa sisäisenä startupina. Tieto toimii aktiivisessa yhteistyössä johtavien teknologiakumppaneiden kanssa ja etsii startup-yrityksiä luodakseen teollisen internetin ekosysteemin, joka toimii joustavasti ja maailmanlaajuisesti.

“Teollisen internetin startupimme pyrkii luomaan tasapainon omien tekniikoidemme ja globaalien yhteistyökumppaniemme kehittämien tekniikoiden käytön välille. Tieto Connect -projektissa kumppanimme on Cumulocity”, Kuusinen lisää.

Nokian spin-offina syntynyt Cumulocity on ollut vuodesta 2010 alkaen maailman johtava teollisen internetin, Internet of Things (IoT) -alustan toimittaja. Sen pääkonttori on Düsseldorfissa Saksassa.

"Olemme iloisia, että Tieto valitsi meidät strategiseksi kumppanikseen. Kun yritysasiakkaat käyttävät Cumulocityyn ja sen analysointityökaluihin perustuvaa Tieto Connectia, ne voivat toteuttaa älykkäiden tuotteiden ja palveluiden strategiaansa merkittävästi aiempaa nopeammin ja pienemmin riskein”, toteaa Jari Salminen, Cumulocityn Managing Director.

Tieto rakentaa aktiivisesti johtavien innovaattoripartnereiden ekosysteemiä. Aiemmin julkistettuja Tiedon teollisen internetinyhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi maailman johtava IT-yritys Cisco sekä HSB Living Lab, jonka innovatiivisessa projektissa kehitetään tulevaisuuden asumista parantavia IT-ratkaisuja.

Valokuvaliite: Taneli Tikka

Videoliitteet:

Tiedon Taneli Tikka kertoo teollisesta internetistä (suomeksi)

Tiedon teollisen internetin uusi alustakumppani – Cumulocity (englanniksi)

Taneli Tikka, johtaja, Tiedon teollisen internetin startup: taneli.tikka[at]tieto.com, +358 40 7719 828
Jukka Kuusinen, myyntijohtaja, Tiedon teollisen internetin startup: jukka.kuusinen[at]tieto.com, +358 40 676 5617
Jari Salminen, Managing Director, Sales & Strategic Partners, Cumulocity, jari.salminen[at]cumulocity.com, +358 44 012 7575

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

Lue lisää Cumulocitystä: www.cumulocity.com

Avainsanat: