Tieto auttaa Vapoa digitalisoitumaan Pohjoismaissa

Suomalainen bioenergiasovellusten kehittäjä Vapo Group on valinnut Tiedon päivittämään toiminnanohjausjärjestelmänsä. Uuden sopimuksen myötä Tiedon ja Vapon pitkä yhteistyö jatkuu: Tieto uudistaa Vapon nykyisen ERP-toiminnanohjausjärjestelmän, joka perustuu Microsoft Dynamics AX:ään.

ERP-alustan nykyaikaistaminen on osa Vapon digitalisointistrategiaa. Se tehostaa ratkaisujen kehittämistä ja pidentää niiden elinkaarta. Uusi ERP-alusta tulee käyttöön Vapo Groupin kaikissa tytäryhtiöissä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Baltian maissa. Uuden ERP-ratkaisun avulla Vapo pyrkii kustannustehokkuuteen käyttämällä Dynamics AX:n vakiotoimintoja ja minimoimalla mukautukset. Projekti alkoi vuoden 2016 alussa ja sen odotetaan valmistuvan vuoden 2017 alussa, jolloin alusta otetaan käyttöön yhtä aikaa Vapo Groupin kaikissa toimintamaissa.

“Valitsimme Tiedon, koska meillä on hyviä kokemuksia aiemmista käyttöönotoista ja Tieto on perehtynyt pitkäaikaisena kumppanina liiketoimintaamme.  Suuri painoarvo oli myös Tiedon panostuksella AX-osaamiseen sekä heidän kyvyllään sparrata meitä ERP-järjestelmän yksinkertaistamisessa ja standardoinnissa. Yksinkertaistamiselle ja standardoinnille onkin projektissa molemminpuoliset kannustimet. Modernisoitu ja optimoitu ERP-alusta toimii digitoimintojemme perustana, ja sen avulla pyrimme nousemaan maailman huipulle lähienergian arvoketjussa”, toteaa Vapo Groupin tietohallintajohtaja Antti Kleemola.

“Digitalisaatio muuttaa toimialoja ja nykyisiä liiketoimintamalleja. Pysyäkseen kilpailukykyisenä nopeasti muuttuvilla markkinoilla yritysten täytyy uudistua ja rakentaa joustavuutta nykyisiin liiketoimintajärjestelmiinsä. Olemme iloisia, että Vapo valitsi Tiedon rakentamaan digitaalisten toimintojensa pohjaa modernisoimalla ja standardisoimalla nykyisen ERP-alustansa. Tämä on hyvä jatko pitkälle yhteistyöllemme. Olemme ylpeitä ollessamme osa Vapon digitaalista matkaa kohti maailman parasta paikallista energia-arvoketjua.” sanoo Jaakko Tapanainen, Tiedon valmistavan teollisuuden liiketoiminnasta vastaava johtaja.

“Vapo on strateginen kumppanimme, jonka kanssa nyt solmittu sopimus vahvistaa asemaamme Dynamics AX -asiatuntijana Pohjoismaissa”, kommentoi Tiedon Dynamics AX myynnistä vastaava Arne Thor.

Kuva: Vapon kuvapankki

Jaakko Tapanainen, Head of Manufacturing, Tieto, 040 543 6367, jaakko.tapanainen[at]tieto.com
Arne Thor, Head of Dynamics AX sales, Tieto, +46 725454015, arne.thor[at]tieto.com

Vapo on moderni asiantuntijaorganisaatio, joka toimittaa energia-asiakkailleen turvetta ja puupolttoainetta. Vapo tuottaa myös itse lämpöä ja sähköä näistä paikallisista raaka-aineista. Vapon omistuksessa ja käytössä on yli 150 lämpö- ja voimalaitosta ja 26 kaukolämpöverkkoa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. www.vapo.com

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee lähes 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi