Tieto kaappaa verkkosivunsa herätelläkseen tietoturvaan

Tiedon tietoturvapalvelut haluaa herätellä verkkosivun kaappauksella tietoisuutta tietoturvan tärkeydestä. Tieto perusti Tietoturvapalvelut-yksikön tammikuussa 2016.

Tiedon nettisivustot Tieto.com ja Tieto.fi menevät tänään mustiksi. Satunnainen kävijä saattaa yllättyä kaapatuksi joutuneen sivuston ulkoasusta, mutta syytä huoleen ei ole. Kaappauksen taustalla on Tieto itse, ja tarkoituksena on herättää tietoisuutta tietoturvan tärkeydestä.

Kuluvasta vuodesta näyttää tulevan tietomurtojen ennätysvuosi. Verkkohyökkäykset ovat hyvin houkuttelevia, mikä merkitsee niiden kohteille kasvavaa riskiä ja kustannuksia. On arvioitu, että vuoteen 2020 mennessä tietomurtojen kustannukset maailmassa enemmän kuin kaksinkertaistuvat.

Varautuakseen kasvaviin uhkiin ja välttääkseen esimerkiksi verkkosivujensa kaappaukset useimmat yritykset haluavat hankkia tietoturvakonsultointia ja tietoturvan ulkoistamispalveluja.

­– Vuotta 2015 sanottiin tietomurtojen vuodeksi, mutta vuosi 2016 näyttää rikkovan kaikki ennätykset. Uhkat ovat yrityksille kasvava haaste, sillä vain harvoilla on oman talon sisällä tarpeeksi asiantuntemusta ja voimavaroja varautua tarvittavilla vastatoimilla, sanoo Markus Melin, Tiedon tietoturvapalveluiden johtaja.

Tiedon tuoreen kampanjan aikana sen sivustojen kävijöitä rohkaistaan tutustumaan Tiedon tietoturvapalveluiden tarjontaan, kuten neuvonta- ja arviointipalveluihin sekä tietoturvan ympärivuorokautiseen valvontaan.

Lisäksi Tieto osallistuu startup-tapahtuma Slushiin Helsingissä 30.11.–1.12. Siellä kävijät voivat keskustella Tiedon asiantuntijoiden kanssa kasvotusten tietoturvasta, samoin kuin liiketoiminnan uudistamisesta ja digitalisoimisesta.

Nyt toteutettu sivuston “kaappaus” ei ole Tiedolle ensimmäinen. Viime vuonna Tieto oli mukana yli sadan suomalaisyrityksen kanssa Punaisen Ristin Nälkäpäiväkeräyksessä tarjoamalla käyttöön oman verkkosivustonsa. Tarkoituksena oli herättää tietoisuutta ja edistää varojen keräämistä hyväntekeväisyyteen digitaalisia kanavia käyttämällä.

Lisämateriaalia:

Lisätietoa:
Markus Melin, Tiedon tietoturvapalveluiden johtaja: markus.melin[at]tieto.com, +358 400 94 1121

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tiedon tavoitteena on hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla elinikäistä arvoa ihmisille, yrityksille ja yhteiskunnalle. Yhdistämällä ohjelmisto- ja palveluosaamisemme yhdessä innovointiin ja ekosysteemeihin pyrimme olemaan asiakkaiden ensisijainen valinta liiketoiminnan uudistamisessa. www.tieto.com