Tieto puolittaa energiankulutuksensa hiilijalanjäljen siirtämällä konesalit uusiutuvan energian piiriin

Tänään vietetään kansainvälistä päästötöntä päivää. Sen kunniaksi Tieto ilmoittaa lisäävänsä uusiutuvan energian käyttöä Pohjoismaissa sijaitsevissa konesaleissaan. Tavoitteena on puolittaa yrityksen energiankulutuksesta koituvat hiilidioksidipäästöt vuoteen 2020 mennessä.

”Haemme jatkuvasti uusia tapoja vähentää toimintamme tuottamia kasvihuonepäästöjä. Suurin osa päästöistämme syntyy epäsuorasta energiankulutuksesta konesaleissamme ja toimitiloissamme, sekä työmatkailusta. Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että siirtymällä täysin uusiutuvan energian käyttöön pohjoismaisissa konesaleissamme saamme puolitettua energiankulutukseen liittyvät kasvihuonepäästömme”, sanoo Patrik Ekström, johtaja, Tiedon teknologia- ja modernisointipalvelut.

Tiedon uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä konesaleja on yhteensä neljä Suomessa ja Ruotsissa sekä yksi Norjassa. Tieto on työskennellyt pitkäjänteisesti energiatehokkuutensa parantamiseksi esimerkiksi optimoimalla viilennystä, käyttämällä älykästä ilmanvaihdon ohjausta ja hyödyntämällä energiaa säästäviä tietojenkäsittelyratkaisuja.

Konesalien servereiden tuottamaa lämpöä kierrätetään. Tiedon palkitussa, uuden sukupolven konesalissamme Espoossa on käytössä järjestelmä, joka siirtää ylimääräisen lämmön suoraan paikalliseen lämpöverkkoon. Parhaimmillaan servereiden tuottama ylijäämälämpö kattaa 1 500 kotitalouden lämmöntarpeet. Vastaavanlainen järjestelmä on käytössä myös Tukholmassa, jossa ylijäämälämmöllä lämmitetään lähialueiden toimitiloja ja asuntoja. Norjan Stavangerissa syvällä vuoren sisällä sijaitseva konesali puolestaan käyttää vain uusiutuvaa energiaa, ja hyödyntää viilennyksessä kylmää vettä läheisestä vuonosta.

”Tietoliikenteen kasvaessa ja datan tallennustarpeen lisääntyessä myös tarve nykyaikaisille ja ympäristöystävällisille konesaleille kasvaa. Auttamalla asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään automatisoitujen prosessien, digitaalisten työympäristöjen ja älykkäiden palveluiden käyttöönotolla autamme rakentamaan kestävämpää yhteiskuntaa”, sanoo Tiedon viestintä- ja yritysvastuujohtaja Kia Haring.

Patrik Ekström, johtaja, Tiedon teknologia- ja modernisointipalvelut
puh: +358 400 474 443, patrik.ekstrom[at]tieto.com

Kia Haring, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, Tieto
puh: +358 40 765 3700, kia.haring[at]tieto.com