Tieto sitoutuu tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen – rekrytoi osaajia uusiin etiikan rooleihin

Tieto sitoutuu yhä vahvemmin vastuullisten tekoälyratkaisujen kehittämiseen ottamalla henkilöstönsä käyttöön tekoälyn eettiset periaatteet ja eettisen sertifikaatin. Yhtiö rekrytoi myös yhtenä ensimmäisistä yrityksistä täysin uudenlaisia osaajia, kuten tekoälyn etiikkaan ja läpinäkyvyyteen keskittyviä insinöörejä sekä tekoälykouluttajia.

Tekoälyn eettiset periaatteet
Tieto kehittää ​​tekoälypohjaisia ratkaisuja kaikille toimialoille, ja eettiset kysymykset nousevat yhä vahvemmin esille palvelukehityksessä. Eettiset periaatteemme toimivat yhteisinä pelisääntöinä kaikille tekoälyä kehittäville tai käyttäville työntekijöillemme ohjaten käytännön tekoja ja päätöksiä. Eettisiä periaatteita arvioidaan ja päivitetään tarpeen mukaan tekoälykehityksen edetessä.

Tiedon tekoälyn eettiset periaatteet ovat:

• Vastuullisuus: Sitoudumme käyttämään tekoälyä ihmiskunnan parhaaksi.
  • Ihmisoikeudet: Tekoälyn kehityksen perustana ovat ihmisoikeudet.
  • Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo: Tekoälyn kehitystyötä ohjaa puolueettomuus, oikeudenmukaisuus ja kaikkien osallistaminen – edistämme monimuotoisuutta ja ihmisten välistä tasa-arvoa.
  • Turvallisuus ja tietoturva: Rakennamme tekoälyjärjestelmät siten, että niiden väärinkäyttö pyritään estämään ja turvallisuus takaamaan.
  • Läpinäkyvyys: Pyrimme kehittämään tekoälyä, jonka tekemien päätösten perusteet voidaan ymmärtää ja selittää.

Tekoälyn eettinen sertifikaatti
Tieto on lisäksi ottanut kokeiluun eettisen sertifikaatin, joka tekoälyn kanssa työskentelevien työntekijöiden tulee suorittaa hyväksytysti. Sertifikaatin tarkoitus on varmistaa, että tekoälyratkaisujen kanssa läheisesti työskentelevä henkilöstö noudattaa yhtiön eettisiä periaatteita.

Tekoälyn etiikkaan keskittyvät rekrytoinnit ja uudet toimenkuvat
Tieto rekrytoi ensimmäisten yritysten joukossa osaajia, jotka keskittyvät tekoälyn eettisiin arvoihin. Tekoälyn etiikkaan keskittyvät insinöörit sekä tekoälykouluttajat, jotka opettavat arvoja tekoälyjärjestelmillemme, keskittyvät tekoälyratkaisujen läpinäkyvyyteen, vastuullisuuteen, turvallisuuteen ja puolueettomuuteen.

"Tekoälyn poikkeuksellisen nopean kehityksen myötä uudet käytännöt eettisten kysymysten ratkaisemiseksi ovat välttämättömiä. Tekoälyn eettisten periaatteiden ja sertifikaatin myötä, voimme edistää tulevaisuuden kestävää kehitystä ja kehittää vastuullista ja inhimillisiä arvoja kunnioittavaa tekoälyä", sanoo Tiedon tekoälystä ja datatieteistä vastaava johtaja Christian Guttmann.

Tiedon muita tekoälyhankkeita
Tieto jatkaa tiivistä yhteistyötä monien keskeisten tekoälytoimijoiden kanssa yhteisen eettisen tekoälyohjeistuksen laatimiseksi, mukaan lukien eurooppalainen AI Alliance -verkosto. Yhtiö on myös mukana kansallisissastandardointijärjestö ISO:n alaisissa organisaatioissa tekoälystandardien luomiseksi sekä CLAIRE-hankkeessa, jossa yli 1 000 tekoälytoimijaa tekee yhteistyötä tutkimuksen ja innovoinnin vahvistamiseksi.

Tieto AI team, ai@tieto.com

Tiedon viestintä, newsdesk@tieto.com, puh. 040 570 4072

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi