Tieto solmi strategisen kumppanuuden Lysen kanssa – vahvistaa jalansijaa Norjassa

Norjan johtava energia- ja teknologiatoimija Lyse on valinnut Tiedon pilvipalvelujen sekä infrastruktuuri- ja datakeskuspalveluiden toimittajaksi. Sopimuksen seurauksena Tieto ottaa haltuunsa useita Lysen IT-järjestelmiä, 25 Lysen asiantuntijaa siirtyy Tiedon palvelukseen ja Stavangerin toimisto vahvistuu. Sopimus kattaa myös merkittäviä yhteisiä T&K- ja innovaatiohankkeita.

Sopimuksen suuruus on minimissään 30 miljoonaa euroa viiden vuoden ajalta, joista kaksi viimeistä vuotta optiona.

Sopimuksen päätarkoituksena on vähentää IT:n kustannuksia, optimoida liiketoimintaprosesseja ja vahvistaa Lysen mahdollisuutta kehittää ja ottaa uusia palveluja käyttöön nopeammin. Automaatio, nopeus ja innovaatiot ovat keskeisiä digitaalisessa maailmassa menestymiseksi.

“Teknologia ja käyttäjien odotukset muuttuvat nopeasti ja sen seurauksena IT-järjestelmiltämme vaaditaan enemmän. Päivitykset, kapasiteetin lisäys, uudet versiot ja kasvavat tietoturvan vaatimukset kehittyvät nopeaan tahtiin. Kumppanuus Tiedon kanssa mahdollistaa nopeamman innovoinnin ja joustavuuden, sekä tehostaa kustannuksia maksaessamme vain käyttämistämme palveluista”, kertoo Eimund Nygaard, Lysen toimitusjohtaja.

Nygaard painottaa, että Lyse on erittäin tyytyväinen siihen, että Tieto käyttää Norjan Rennesøyssä sijaitsevaa datakeskusta palveluiden tuottamiseen.

Lyse Group perustettiin useiden energia-alan yhtiöiden fuusioiden seurauksena vuonna 1998 ja yhtiö aloitti liiketoimintansa vuonna 1999. Sen jälkeen yhtiö on uudistunut perinteisestä energiayhtiöstä, jonka juuret ulottuvat 1900-luvun alkuun, yhtiöksi, jossa on useita erillisiä liiketoiminta-alueita, mukaan lukien infrastruktuuri, telekommunikaatio ja uudistuva energia. Lyse toimittaa myös älykoti- ja hyvinvointiteknologian ratkaisuja norjalaisille asiakkailleen.

”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että meidät on valittu toimittamaan ratkaisu yhteen kiinnostavimmista IT-haasteista Pohjoismaissa. Lyse on Norjan johtavia yhtiöitä, jolla on vahva asema sekä kaasu-, että vesivoiman tuottajana. Lisäksi yhtiö tunnetaan ratkaisuistaan televiestinnän, älykotien ja hyvinvointiteknologian aloilla. Lyse on ottanut ainutlaatuisen askeleen kasvun tukemiseksi. Toivotamme Lysen lämpimästi tervetulleeksi ekosysteemiimme,” sanoo Christian Schøyen, Tiedon Norjan maajohtaja.

Sopimuksen mukaan Tieto toimittaa Lyselle yhdenmukaisen pilvipalveluiden alustan sekä hybridipilvipalvelut. Nämä ovat yhdistelmä yksityisistä pilvipalveluista, jotka toimitetaan Tiedon Norjassa sijaitsevasta datakeskuksesta, sekä globaaleista julkisista pilvipalveluratkaisuista.

Kia Haring, viestintäjohtaja, puh. +358 40 765 3700, kia.haring(at)tieto.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.